Welkom

Hartelijk welkom op de website van MeerTaal. MeerTaal is een inspirerend en onafhankelijk tijdschrift over taal in het basisonderwijs. Het richt zich op taaldidactiek in de breedste zin van het woord. MeerTaal biedt een mix van theorie en praktijk, bedoeld voor iedereen die betrokken is bij het primair onderwijs: leraren, taalcoördinatoren, directies en pabo-studenten en -docenten.

Bekijk alle Taal = Meer

Word abonnee

Bekijk hier de opties

Redactie

Neem contact op met de redactie
Doen

Taalonderwijs aan nieuwkomers

Paula Piera en Susanne Oudshoorn werken bij het Taalcentrum in Almere, het Taalcentrum verzorgt o.a. het onderwijs aan de kinderen van het AZC in Almere, Wij vroegen hen naar hun ervaringen en om een paar tips voor het werken met deze doelgroep.

Weten

Nog meer taal!

Redactioneel

Redactioneel

Door Joanneke Prenger.

Weten

Inhoud

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Weten

Mijn klas een krachtige taalomgeving voor vluchtelingen?

Onderwijs aan vluchtelingkinderen kan verzorgd worden op een speciale taalschool, of in een taalklas, maar ook op reguliere scholen. Door de nieuwe toestroom van asielzoekers, zien steeds meer scholen zich gesteld voor de vraag ‘hoe pakken wij het onderwijs voor deze leerlingen aan?’ Ada van Dalen en Frederike Groot...

Weten

Interactief Engels in de middenbouw

Hoewel het vroeg vreemdetalenonderwijs (vvto) steeds populairder wordt, hebben scholen nog veel vragen over een effectieve aanpak voor het vvto. Esther Dijkstra ontwikkelde een interactieve lessenreeks en onderzocht in haar masterscriptie het effect van deze lessen op de woordenschat.

Columns

Taaltalent

Het taaltalent van Ellen ten Damme.

Columns

Column - Puzzel

Column door Riet Van de Walle.

Weten

Leesgesprekken in de praktijk

Door de focus in het onderwijsbeleid op opbrengstgericht werken is ook in het leesonderwijs een sterke nadruk op toetsen komen te liggen. Maar met toetsen krijg je geen volledig beeld van de leesvaardigheid van leerlingen. Leesgesprekken zijn een noodzakelijke aanvulling op bestaande toetsen. In dit artikel vertelle...

Weten

Taalonderwijs in beeld

Zaaiend woorden leren met groep 1/2.

Weten

Conceptueel leren op de PABO

Om studenten te motiveren onderbouwd professioneel te handelen, zijn bij Fontys ’s-Hertogenbosch 10 fi lmpjes over taal gemaakt. Daarin geven taaldocenten hun visie op wat goede, taalgerichte leraren doen en dagen daarmee kijkers uit tot een gesprek. In dit artikel vertellen de auteurs hoe deze filmpjes tot stand zi...

Weten

Rekenen en taal: samen sterker

Binnen het taal- en rekenonderwijs wordt al enige tijd gezocht naar mogelijkheden om die samenhang te vergroten. Onlangs werd hier opnieuw aandacht voor gevraagd: de redacties van MeerTaal en Volgens Bartjens brachten elk een nummer over dit thema uit en organiseerden samen de conferentie Rekenen op Taal. De auteur ...

Columns

Column - Plumeau

Column door Patty Roos, leraar van groep 6 op basisschool De Achthoek in Amsterdam.

Praktijkonderzoek

Taalonderzoek in de praktijk

Thijs Nielen promoveerde begin 2016 aan de Universiteit Leiden met het proefschrift ‘Aliteracy: Causes and solutions’, een onderzoek naar leesbevordering in het basisonderwijs.

Praktijkonderzoek

Taalonderzoek in de praktijk

Eva van de Sande is gepromoveerd aan de Radboud Universiteit op de rol van executieve functies voor het leren lezen. Zij onderzocht interventies om het zelfsturend leervermogen van kleuters te ondersteunen tijdens oefeningen in beginnende geletterdheid.

Columns

“Readers make readers, non-readers make non-readers”

Column door Peter van Duijvenboden van Stichting Lezen.

Weten

Nieuwsgierigheid belonen?

Elke leraar kent het: Je wil graag een talige activiteit organiseren voor een kleiner groepje leerlingen, je bent echter nog maar pas begonnen, en daar komen de eerste kleuters al over het muurtje piepen. “Wat zijn jullie aan het doen? Ik wil meedoen!” Vaak verzoeken we de kleuters dan meteen om zich terug aan hun t...

Doen

Koffer vol woorden

Poëzie voor midden- en bovenbouw.

Doen

Nog meer taal!

Redactioneel

Redactioneel

Door Joanneke Prenger.

Weten

Inhoud

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Weten

Kern en keuze: het taalonderwijs in 2032

Staatssecretaris Sander Dekker lanceerde in februari 2015 het Platform Onderwijs2032. Deze lancering vormde de start van de dialoogfase waarin het Platform een open maatschappelijke dialoog aanging met het veld met o.a. vele brainstormsessies tot gevolg. In dit artikel bespreken de auteurs de opbrengst van de discus...

Columns

Taaltalent

Het taaltalent van Pieter Derks.

Weten

Spel in de 21e eeuw

Spelend onderzoekend leren zorgt ervoor dat kennis en vaardigheden die in onze eeuw van belang zijn, voor jonge kinderen betekenis krijgen. In dit artikel wordt helder hoe onderbouwleraren spelverhalen kunnen opbouwen waarbinnen ruim aandacht is voor het ontwikkelen van deze actuele 21e-eeuwse vaardigheden.

Weten

Taalonderwijs in beeld

De kinderen van groep 7 van basisschool De Gerardus Majella in Broekland werken aan de woordenschatontwikkeling met de taalmethode Taal op Maat.

Columns

Column - De mobiele massage-service

Column door Patty Roos.

Praktijkonderzoek

Taalonderzoek in de praktijk

Evita van de Groep studeerde aan de pabo van de Christelijke Hogeschool Ede. Ze deed onderzoek naar effectief leren met cognitieve strategieën. Ze maakte daarbij gebruik van de MatriXmethode.

Weten

De jonge journalist

Om een verhaal op een goede manier te schrijven, of een goed verslag te maken, moeten kinderen zich specifieke kennis en vaardigheden eigen maken. Het gebruik van apps bij het maken van verhalen maakt het voor kinderen vaak nog aantrekkelijker. De auteurs gaan in op de vele mogelijkheden die de diverse apps bieden e...

Weten

IPC en taal

Als een school het eigen onderwijs typeert als great learning, great teaching, great fun dan is de kans groot dat zij daar werken met het International Primary Curriculum (IPC), een integraal, thematisch en creatief curriculum. In Nederland zijn dat inmiddels zo’n 140 basisscholen. In dit artikel gaan we op een van ...

Weten

Betogende teksten schrijven

In dit artikel geven de auteurs een voorbeeld van een les betogend schrijven. Leerlingen worden daarbij verleid niet alleen hun eigen standpunt te beargumenteren, maar ook na te denken over mogelijke tegenargumenten. Daarmee oefenen ze democratische vaardigheden als denken, respecteren en zich verplaatsen in een ander.

Doen

Poëzie

Poëzie stimuleert moeiteloos verschillende 21e-eeuwse vaardigheden: gedichten schrijven en bespreken nodigt uit tot creativiteit en samenwerken en doet ook een beroep op sociale en culturele vaardigheden van leerlingen. In de volgende lessuggesties bekijken de kinderen met nieuwsgierige ogen de wereld om hen heen en...

Weten

Nog meer taal!

Redactioneel

Redactioneel

Door Joanneke Prenger.

Weten

Inhoud

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Weten

Verhalend Ontwerpen in groep 6/7/8

Bij Verhalend Ontwerpen zijn leerlingen op een natuurlijke manier voortdurend bezig met taal-, lees- en rekenonderwijs, terwijl het hoofdthema wereldoriënterend kan zijn. Bij een Verhalend Ontwerp lijken de leerlingen alles zelf te doen, is er een betekenisvolle werkelijkheid, helpt de leraar de leerlingen leren en ...

Weten

Taaltalent

Het taal- en rekentalent van Ionica Smeets.