Welkom

Hartelijk welkom op de website van MeerTaal. MeerTaal is een inspirerend en onafhankelijk tijdschrift over taal in het basisonderwijs. Het richt zich op taaldidactiek in de breedste zin van het woord. MeerTaal biedt een mix van theorie en praktijk, bedoeld voor iedereen die betrokken is bij het primair onderwijs: leraren, taalcoördinatoren, directies en pabo-studenten en -docenten.

Bekijk alle Taal = Meer

Word abonnee

Bekijk hier de opties

Redactie

Neem contact op met de redactie
Artikelen in de categorie: Meertalig ×
Meertalig

Meertaligheid benutten in de rekenles

Nederland wordt steeds meertaliger, en onze scholen dus ook. De laatste jaren zien we groeiende belangstelling voor het verwelkomen van meertaligheid op school. Scholen hebben vlaggen uit verschillende landen op hun gang hangen, er hangt een meertalige welkomstboodschap op de voordeur, en bibliotheken worden uitgebr...

Meertalig

Vandaag leer je de klank /b/ van /been/ verstaan en zeggen

Alweer een tijd geleden zat ik met vier nieuwkomersleerlingen aan de instructietafel op Taalschool Utrecht. Tegenover mij zit Adam, een eigenwijze en leergierige jongen afkomstig uit Syrië. Tijdens het lezen geef ik hem feedback over de uitspraak van de /a/: “Let op, het is /a/”. Welwillend zegt Adam: “/e/”. Ik reag...

Meertalig

Voorbij de standaardtaal: de kracht van streektalen

Honderdduizenden kinderen in ons taalgebied horen thuis niet alleen maar Standaardnederlands, maar ook een van de vele dialecten en streektalen die in Nederland en Vlaanderen bestaan: Twents, Limburgs, West- Vlaams of Zeeuws bijvoorbeeld. Die vorm van meertaligheid wordt soms vergeten in ons onderwijs, terwijl erop ...

Meertalig

Moedertaalonderwijs voor meertalige kinderen

Marta (10 jaar) gaat om de week op zaterdagochtend naar de Poolse School in Eindhoven, waar zij les krijgt in de Poolse taal. Ze leert er lezen en schrijven in haar moedertaal en volgt deze lessen met veel plezier. Naast reguliere basisscholen zijn er – vaak in het weekend of na schooltijd – naar schatting meer dan ...

Meertalig

De Taalvriendelijke School

“Ik wil jullie bedanken, want jullie hebben mijn werk veel makkelijker gemaakt.” Twee jaar nadat de St. Janschool in Amsterdam als één van de eerste scholen ter wereld het predikaat ‘Taalvriendelijke School’ ontving, deelde Dieneke Blikslager, adjunct-directeur en leerkracht, haar ervaringen tijdens een van de netwe...

Meertalig

Thuistaal stimuleren bij niet-geletterde kinderen

We weten inmiddels dat je een tweede taal leert via de taal die je al beheerst (Cummins, 2001). Onderdompeling, waarbij je alleen de tweede taal mag gebruiken, werkt vaak vertragend en frustrerend voor leerlingen. Het nieuwkomersonderwijs heeft veel leerlingen die nog niet geletterd zijn, maar vaak mondeling hun thu...

Meertalig

Minor Nieuwkomersonderwijs op de pabo

‘Super leerzaam en interessant’ en ‘Heel verrijkend!’ Zomaar een paar afsluitende opmerkingen die studenten van de minor Nieuwkomersonderwijs maakten tijdens de laatste bijeenkomst. Het duidt op voldoening. Ook op een vereiste? In de ogen van leraren in het nieuwkomersonderwijs zeker. Zij pleiten voor een goede voor...

Meertalig

Thuistaal als hulpmiddel

Lidy Peters vertelt op welke manieren je de thuistaal van leerlingen in het onderwijs kunt inzetten, en waarom dat belangrijk is.

 

Meertalig

Rust in de lawine van klanken

Hoe kun je jonge, anderstalige nieuwkomers ondersteunen bij taalleren? Saskia Versloot legt uit hoe je total physical respons (TPR) kunt inzetten.

Meertalig

Een ITK-maatje op elke school

Adviescentrum Haarlemtaal van de Internationale Taalklas (ITK) is in 2019 gestart met het ITK-maatjes
project. Lucienne Rijks gaat hierover in gesprek met Lenneke Grobbe, een van de initiatiefnemers.