Artikelen in de categorie: Praktijkonderzoek ×
Praktijkonderzoek

Annegien Langeloo & Liza van den Bosch

promoties vanuit taalonderzoek

Annegien Langeloo promoveerde op 17 september 2020 aan de Rijksuniversiteit Groningen met haar onderzoek naar meertalige en eentalige kinderen in de kleuterklas.

 

Liza van den Bosch promoveerde begin 2020 aan de Radboud Universiteit in Nijmegen met haar onderzoek naar begrijpend lezen bij beginnende lezers met ve...

Praktijkonderzoek

Schrijftandem – per twee aan de slag met schrijfstrategieën!

Het schrijven van teksten vinden Vlaamse leerlingen aan het eind van het basisonderwijs lastig. De auteur heeft in haar promotieonderzoek vanuit de Universiteit Gent geprobeerd hieraan iets te veranderen. Zij koos voor twee opties: instructie en samenwerken in tweetallen.

Praktijkonderzoek

Taalonderzoek in de praktijk: Annerose Willemsen en Rianne van Rooijen

Annerose Willemsen promoveerde op een proefschrift over haar analytische observaties van het effect van klassengesprekken over de informatieve teksten in geschiedenismethoden. Uit de literatuur bleek niet specifiek genoeg hoe leraren zo’n gesprek moesten uitlokken en zo faciliteren dat het tot verdieping van de kenn...

Praktijkonderzoek

Taalonderzoek in de praktijk: Inger van Gennep en Stiene Prinsen

Uit het praktijkonderzoek van Van Gennep bleek dat ondanks het belang van de beheersing van algemene en meer specifieke (school)taal bij rekenen-wiskunde, leraren onvoldoende aandacht hadden voor zowel begrip van die taal, als voor het zelf gebruiken van die taal door de leerlingen.
Uit het praktijkonderzoek van Pri...

Praktijkonderzoek

Uitgesproken mondelinge taalvaardigheid

In het schooljaar 2016-2017 is in opdracht van de Onderwijsinspectie een peilingsonderzoek naar mondelinge taalvaardigheid uitgevoerd. Dit onderzoek richtte zich op de vaardigheden spreken, luisteren en gesprek voeren, zoals die in de referentieniveaus 1F en 2F zijn beschreven. Het aantal leerlingen dat 2F haalt is ...

Praktijkonderzoek

Stelonderwijs: wat weten we uit onderzoek en praktijk?

De auteurs beschrijven wat bekend is over effectieve schrijfaanpakken en spitsen dit toe op wat leraren hiervan in hun praktijk bruikbaar vinden. Dit vertalen zij vervolgens naar stelonderwijs op de pabo. Door de schrijftaak persoonlijk en betekenisvol te maken en leerlingen kunnen samenwerken, blijkt dat de kwalite...

Praktijkonderzoek

taalonderzoek in de praktijk - Eline Prijs

Eline Prijs deed onderzoek in tweetalig primair onderwijs (Nederlands en Engels) naar de verschillen in taalgebruik tussen leerlingen met Nederlands als thuistaal en NT2-leerlingen. Hieruit bleek dat de beide groepen niet significant verschilden bij het vertellen van een verhaaltje in het Nederlands, maar dat de NT2...

Praktijkonderzoek

Taalonderzoek in de praktijk - Femke van der Wilt

Femke van der Wilt promoveerde aan de VU op de rol van communicatieve taalvaardigheid bij sociale afwijzing. Leidt een lager niveau van taalvaardigheid eerder tot sociale afwijzing dan bij kinderen die dit lagere niveau niet hebben? In de literatuur is vrijwel alleen de woordenschat onderzocht. Daarom onderzocht zij...

Praktijkonderzoek

Beter tweedetaalleren met handen en voeten?

De dissertatie van de auteur over het effect van Total Physical Response (TPR) beschrijft dat de verschillende aanpakken geen effect hadden op het resultaat op woordenschattoetsen. Wel bleek het apart nemen van de betreffende kleuters voor woordenschatuitbreiding en hen dan alle aandacht geven effectief. Een laptop ...

Praktijkonderzoek

Taalonderzoek in de praktijk: Harry Stokhof

Harry Stokhof promoveerde juni 2018 aan de Open Universiteit op het proefschrift: “How to guide effective student questioning?” een onderzoek naar de begeleiding van vraaggestuurd onderwijs.
Leraren hebben hiervoor een flexibele ondersteuning nodig, die enerzijds structuur geeft om voorkennis te verkennen, leervrage...

Praktijkonderzoek

Taalonderzoek in de praktijk: Nicole Swart

Nicole Swart is in december 2018 gepromoveerd aan de Radboud Universiteit. Zij onderzocht de rol van woordenschat bij het begrijpen van teksten in de midden- en bovenbouw van het basisonderwijs. Daarbij heeft zij ook gekeken naar de invloed van cognitieve factoren op de ontwikkeling van begrijpend lezen. Een focus o...

Praktijkonderzoek

Het taaltraject

Hoe pabostudenten van hogeschool Saxion in Deventer een-op-een nieuwkomers helpen met hun verwerving van de Nederlandse taal.

Praktijkonderzoek

Ontwikkelschool (J.H. Snijdersschool in Rijswijk ZH) in de kijker

Deze school doet als ontwikkelschool voor het vak Nederlands mee met de ontwikkeling van Curriculum.nu. Een van de leraren van de school beschrijft hoe ze dit traject aangrijpen om binnen het leergebied Nederlands de spelhoeken te verrijken en verdiepen en de kwaliteit van de eigen teksten van de leerlingen te verbe...

Praktijkonderzoek

Taalonderzoek door Rosa Teepe

Promotie aan de Radboud Universiteit (2018) op basis van onderzoek naar de rol van ouderbetrokkenheid in de voorschoolse educatie. Met name het effect van het gezinsgerichte programma VVE Thuis op de woordenschat van peuters is onderzocht en bleek aantoonbaar.

Praktijkonderzoek

Taalonderzoek door Fenna Swart

Promotie aan de Universiteit Utrecht (2018) op basis van onderzoek naar de 'percepties van lerarenopleiders over taal in leren en lesgeven'. Dit leidde tot vijf gebieden waar actie nodig is: taalbewustzijn, actief luisteren, organiseren van interactie, taalondersteuning, verbeteren van taal in leren en lesgeven.

Praktijkonderzoek

Alle Zwolse kinderen leren lezen

In het kader van de rubriek Taalonderwijs in beeld vertellen medewerkers van Stadkamer in Zwolle, de Beste Bibliotheek van Nederland 2018, hoe zij i.s.m. hogeschool Windesheim en de de gemeente Zwolle werk maken van leesbevordering op de (voor)scholen in Zwolle.

Praktijkonderzoek

Taal en W&T

Hoe draagt een lessenserie wetenschap & techniek bij aan de taalvaardigheid van leerlingen? In het kader van een onderzoeksproject leren leraren van leerjaar 6 taalbevorderende en taalondersteunende strategieën toe te passen bij hun w&t-lessen.

Praktijkonderzoek

Taalonderzoek in de praktijk

Chiel van der Veen promoveerde eind 2017 aan de Vrije Universiteit Amsterdam op zijn proefschrift getiteld ‘Dialogic classroom talk in early childhood education’. Brigitte Vugs promoveerde in 2017 aan de Radboud Universiteit met haar onderzoek naar het werkgeheugen van kinderen met taalontwikkelingsstoornissen.

Praktijkonderzoek

Taalonderzoek in de praktijk

Yvonne van Rijk promoveerde in mei 2017 aan de Universiteit van Amsterdam met het proefschrift ‘Maximizing meaning: reading informative texts in Developmental Education’, een onderzoek naar het leren lezen van informatieve teksten in de midden-/bovenbouw van het Ontwikkelingsgericht Onderwijs.

Praktijkonderzoek

Taalonderzoek in de praktijk

Suzan Nouwens is in 2017 gepromoveerd aan de Radboud Universiteit op de rol van executieve functies bij het ontwikkelen van begrijpend lezen in de bovenbouw van de basisschool.

Praktijkonderzoek

Taalonderzoek in de praktijk

Fedor Baarslag heeft in het kader van zijn masterstudie Leren en Innoveren (MLI) onderzoek gedaan naar leesfilms. Loes van Druten promoveerde in 2016 aan de Radboud Universiteit met het proefschrift ‘linguistic diversity and early literacy learning’, een onderzoek naar de stimulering van taalontwikkeling van het jo...

Praktijkonderzoek

Taalonderzoek in de praktijk

Lisa van der Sande (promovenda) en Roel van Steensel (bijzonder hoogleraar Leesgedrag) onderzochten het effect van leesmotivatieprogramma’s op leesmotivatie en op leesbegrip. Rachel Plak is in december 2016 gepromoveerd aan de Universiteit van Leiden met haar onderzoek naar het stimuleren van taalvaardigheid met dig...

Praktijkonderzoek

Taalonderzoek in de praktijk

Bé Poolman promoveerde in maart 2016 aan de Rijksuniversiteit Groningen op een onderzoek naar de verschillen in taalontwikkeling bij jonge kinderen in Noordoost- Nederland. Lisanne Bos is in mei 2016 gepromoveerd aan de Vrije Universiteit en Centrum Brein en Leren met onderzoek naar beter leren lezen met verbeelding...

Praktijkonderzoek

Taalonderzoek in de praktijk

Gertrud Cornelissen promoveerde op 31 mei aan de Vrije Universiteit van Amsterdam op literatuuronderwijs in de bovenbouw van het basisonderwijs. Monica Koster & Renske Bouwer zijn op 2 september gepromoveerd aan de Universiteit Utrecht op schrijfonderwijs in het primair onderwijs.

Praktijkonderzoek

Taalonderzoek in de praktijk

Thijs Nielen promoveerde begin 2016 aan de Universiteit Leiden met het proefschrift ‘Aliteracy: Causes and solutions’, een onderzoek naar leesbevordering in het basisonderwijs.

Praktijkonderzoek

Taalonderzoek in de praktijk

Eva van de Sande is gepromoveerd aan de Radboud Universiteit op de rol van executieve functies voor het leren lezen. Zij onderzocht interventies om het zelfsturend leervermogen van kleuters te ondersteunen tijdens oefeningen in beginnende geletterdheid.

Praktijkonderzoek

Taalonderzoek in de praktijk

Evita van de Groep studeerde aan de pabo van de Christelijke Hogeschool Ede. Ze deed onderzoek naar effectief leren met cognitieve strategieën. Ze maakte daarbij gebruik van de MatriXmethode.

Praktijkonderzoek

Taalonderzoek in de praktijk

Helen Reed is gepromoveerd aan de Vrije Universiteit Amsterdam op het onderwerp: Wiskundig denken, leren en presteren. Ze heeft o.a. onderzoek gedaan naar het stimuleren van het causaal redeneren bij kleuters.

Praktijkonderzoek

Taalonderzoek in de praktijk

Carmen Damhuis promoveerde op 13 februari aan de Radboud Universiteit. Zij deed onderzoek naar de woordenschatverwerving van kleuters. Erika van Steensel-Mollema is afgestudeerd aan de pabo van de Christelijke Hogeschool Ede. Ze heeft onderzoek gedaan naar het effect van muziekonderwijs op de taalontwikkeling bij kl...

Praktijkonderzoek

Taalonderzoek in de praktijk

Annelie Meuleman-Jager is masterstudent Leren & Innoveren en heeft onderzoek gedaan naar het monitoren van eigen tekstbegrip van leerlingen in de bovenbouw van het basisonderwijs. Nina Wassink studeerde Neerlandistiek aan de RUG en deed onderzoek naar de verbinding tussen het poëzieonderwijs en het taalonderwijs op ...

Praktijkonderzoek

Taalonderzoek in de praktijk

Jenaplanschool De Mheen is een academische basisschool in Apeldoorn. Op deze academische basisschool heeft Maaike Remmers, een vierdejaarsstudent van de Katholieke Pabo Zwolle, samen met de teamleden gewerkt aan een ontwerponderzoek gericht op begrijpend lezen. Een ontwerponderzoek kent twee componenten: ontwerpen e...

Praktijkonderzoek

Taalonderzoek in de praktijk

Sharon Holterman over het effect van woordleerstrategieën op de woordenschat van leerlingen en de samenhang met de leesvaardigheid.

Praktijkonderzoek

Taalonderzoek in de praktijk

PABO-student Nelissa Memelink over de integratie van woordenschat bij de zaakvakken.