Welkom
Hartelijk welkom op de website van MeerTaal. MeerTaal is een inspirerend en onafhankelijk tijdschrift over taal in het basisonderwijs. Het richt zich op taaldidactiek in de breedste zin van het woord. MeerTaal biedt een mix van theorie en praktijk, bedoeld voor iedereen die betrokken is bij het primair onderwijs: leraren, taalcoördinatoren, directies en pabo-studenten en -docenten.
Op deze website vind je alle artikelen uit MeerTaal overzichtelijk bij elkaar. Zo kun je ze waar je ook bent en wanneer je maar wilt opnieuw lezen of inzetten in je groep.
MeerTaal wordt uitgegeven door Koninklijke Van Gorcum BV te Assen en verschijnt drie keer per jaar. Klik hier voor informatie rondom abonnementen. Voor vragen of suggesties kun je mailen naar meertaal@vangorcum.nl.
Taalonderzoek in de praktijk
Carmen Damhuis promoveerde op 13 februari aan de Radboud Universiteit. Zij deed onderzoek naar de woordenschatverwerving van kleuters. Erika van Steensel-Mollema is afgestudeerd aan de pabo van de Christelijke Hogeschool Ede. Ze heeft onderzoek gedaan naar het effect van muziekonderwijs op de taalontwikkeling bij kl...
Taalonderzoek in de praktijk
Annelie Meuleman-Jager is masterstudent Leren & Innoveren en heeft onderzoek gedaan naar het monitoren van eigen tekstbegrip van leerlingen in de bovenbouw van het basisonderwijs. Nina Wassink studeerde Neerlandistiek aan de RUG en deed onderzoek naar de verbinding tussen het poëzieonderwijs en het taalonderwijs op ...
Taalonderzoek in de praktijk
Jenaplanschool De Mheen is een academische basisschool in Apeldoorn. Op deze academische basisschool heeft Maaike Remmers, een vierdejaarsstudent van de Katholieke Pabo Zwolle, samen met de teamleden gewerkt aan een ontwerponderzoek gericht op begrijpend lezen. Een ontwerponderzoek kent twee componenten: ontwerpen e...
Taalonderzoek in de praktijk
Sharon Holterman over het effect van woordleerstrategieën op de woordenschat van leerlingen en de samenhang met de leesvaardigheid.
Taalonderzoek in de praktijk
PABO-student Nelissa Memelink over de integratie van woordenschat bij de zaakvakken.