Welkom
Hartelijk welkom op de website van MeerTaal. MeerTaal is een inspirerend en onafhankelijk tijdschrift over taal in het basisonderwijs. Het richt zich op taaldidactiek in de breedste zin van het woord. MeerTaal biedt een mix van theorie en praktijk, bedoeld voor iedereen die betrokken is bij het primair onderwijs: leraren, taalcoördinatoren, directies en pabo-studenten en -docenten.
Bekijk alle Taal = Meer
Word abonnee
Bekijk hier de optiesRedactie
Neem contact op met de redactieTaalonderzoek door Rosa Teepe
Marian Bruggink
Promotie aan de Radboud Universiteit (2018) op basis van onderzoek naar de rol van ouderbetrokkenheid in de voorschoolse educatie. Met name het effect van het gezinsgerichte programma VVE Thuis op de woordenschat van peuters is onderzocht en bleek aantoonbaar.
Taalonderzoek door Fenna Swart
Marian Bruggink
Promotie aan de Universiteit Utrecht (2018) op basis van onderzoek naar de 'percepties van lerarenopleiders over taal in leren en lesgeven'. Dit leidde tot vijf gebieden waar actie nodig is: taalbewustzijn, actief luisteren, organiseren van interactie, taalondersteuning, verbeteren van taal in leren en lesgeven.
Alle Zwolse kinderen leren lezen
Ellen Geersing, Sunja Boegschoten, Maarten Keppel
In het kader van de rubriek Taalonderwijs in beeld vertellen medewerkers van Stadkamer in Zwolle, de Beste Bibliotheek van Nederland 2018, hoe zij i.s.m. hogeschool Windesheim en de de gemeente Zwolle werk maken van leesbevordering op de (voor)scholen in Zwolle.
Taal en W&T
Martine Gijsel, Eva van de Sande, Joep van der Graaf
Hoe draagt een lessenserie wetenschap & techniek bij aan de taalvaardigheid van leerlingen? In het kader van een onderzoeksproject leren leraren van leerjaar 6 taalbevorderende en taalondersteunende strategieën toe te passen bij hun w&t-lessen.
Taalonderzoek in de praktijk
Chiel van der Veen promoveerde eind 2017 aan de Vrije Universiteit Amsterdam op zijn proefschrift getiteld ‘Dialogic classroom talk in early childhood education’. Brigitte Vugs promoveerde in 2017 aan de Radboud Universiteit met haar onderzoek naar het werkgeheugen van kinderen met taalontwikkelingsstoornissen.
Taalonderzoek in de praktijk
Yvonne van Rijk promoveerde in mei 2017 aan de Universiteit van Amsterdam met het proefschrift ‘Maximizing meaning: reading informative texts in Developmental Education’, een onderzoek naar het leren lezen van informatieve teksten in de midden-/bovenbouw van het Ontwikkelingsgericht Onderwijs.
Taalonderzoek in de praktijk
Suzan Nouwens is in 2017 gepromoveerd aan de Radboud Universiteit op de rol van executieve functies bij het ontwikkelen van begrijpend lezen in de bovenbouw van de basisschool.
Taalonderzoek in de praktijk
Fedor Baarslag heeft in het kader van zijn masterstudie Leren en Innoveren (MLI) onderzoek gedaan naar leesfilms. Loes van Druten promoveerde in 2016 aan de Radboud Universiteit met het proefschrift ‘linguistic diversity and early literacy learning’, een onderzoek naar de stimulering van taalontwikkeling van het jo...
Taalonderzoek in de praktijk
Lisa van der Sande (promovenda) en Roel van Steensel (bijzonder hoogleraar Leesgedrag) onderzochten het effect van leesmotivatieprogramma’s op leesmotivatie en op leesbegrip. Rachel Plak is in december 2016 gepromoveerd aan de Universiteit van Leiden met haar onderzoek naar het stimuleren van taalvaardigheid met dig...
Taalonderzoek in de praktijk
Bé Poolman promoveerde in maart 2016 aan de Rijksuniversiteit Groningen op een onderzoek naar de verschillen in taalontwikkeling bij jonge kinderen in Noordoost- Nederland. Lisanne Bos is in mei 2016 gepromoveerd aan de Vrije Universiteit en Centrum Brein en Leren met onderzoek naar beter leren lezen met verbeelding...
Taalonderzoek in de praktijk
Gertrud Cornelissen promoveerde op 31 mei aan de Vrije Universiteit van Amsterdam op literatuuronderwijs in de bovenbouw van het basisonderwijs. Monica Koster & Renske Bouwer zijn op 2 september gepromoveerd aan de Universiteit Utrecht op schrijfonderwijs in het primair onderwijs.
Taalonderzoek in de praktijk
Thijs Nielen
Thijs Nielen promoveerde begin 2016 aan de Universiteit Leiden met het proefschrift ‘Aliteracy: Causes and solutions’, een onderzoek naar leesbevordering in het basisonderwijs.
Taalonderzoek in de praktijk
Eva van de Sande
Eva van de Sande is gepromoveerd aan de Radboud Universiteit op de rol van executieve functies voor het leren lezen. Zij onderzocht interventies om het zelfsturend leervermogen van kleuters te ondersteunen tijdens oefeningen in beginnende geletterdheid.
Taalonderzoek in de praktijk
Evita van de Groep
Evita van de Groep studeerde aan de pabo van de Christelijke Hogeschool Ede. Ze deed onderzoek naar effectief leren met cognitieve strategieën. Ze maakte daarbij gebruik van de MatriXmethode.
Taalonderzoek in de praktijk
Helen Reed
Helen Reed is gepromoveerd aan de Vrije Universiteit Amsterdam op het onderwerp: Wiskundig denken, leren en presteren. Ze heeft o.a. onderzoek gedaan naar het stimuleren van het causaal redeneren bij kleuters.
Taalonderzoek in de praktijk
Carmen Damhuis promoveerde op 13 februari aan de Radboud Universiteit. Zij deed onderzoek naar de woordenschatverwerving van kleuters. Erika van Steensel-Mollema is afgestudeerd aan de pabo van de Christelijke Hogeschool Ede. Ze heeft onderzoek gedaan naar het effect van muziekonderwijs op de taalontwikkeling bij kl...
Taalonderzoek in de praktijk
Annelie Meuleman-Jager is masterstudent Leren & Innoveren en heeft onderzoek gedaan naar het monitoren van eigen tekstbegrip van leerlingen in de bovenbouw van het basisonderwijs. Nina Wassink studeerde Neerlandistiek aan de RUG en deed onderzoek naar de verbinding tussen het poëzieonderwijs en het taalonderwijs op ...
Taalonderzoek in de praktijk
Jenaplanschool De Mheen is een academische basisschool in Apeldoorn. Op deze academische basisschool heeft Maaike Remmers, een vierdejaarsstudent van de Katholieke Pabo Zwolle, samen met de teamleden gewerkt aan een ontwerponderzoek gericht op begrijpend lezen. Een ontwerponderzoek kent twee componenten: ontwerpen e...
Taalonderzoek in de praktijk
Sharon Holterman over het effect van woordleerstrategieën op de woordenschat van leerlingen en de samenhang met de leesvaardigheid.
Taalonderzoek in de praktijk
PABO-student Nelissa Memelink over de integratie van woordenschat bij de zaakvakken.
Anouk ten Peze
promoveerde op 2 februari 2024 aan de Universiteit van Amsterdam op haar onderzoek naar creatief schrijven in het voortgezet onderwijs.