Nog meer taal!
In deze editie:
- Onze redacteur is enthousiast over...
- Kindertekst van Marit over buitenspelen
- Goed boekennieuw
- Tip!
Onze redacteur Anneleen Mulder is enthousiast over…
De podcast De bieb is meer. In deze podcast gaat presentator Math Göbbels op zoek naar de toekomst van openbare bibliotheken en hun bijdrage aan de maatschappij. Hij spreekt met gasten over onder andere leesbevordering en leesmethodes, over kunst en over kritisch denken. Ik luister met veel interesse, bijvoorbeeld naar aflevering 35, waarin Gert Biesta aan het woord komt over de pedagogische kant van lezen. Biesta geeft aan dat het belangrijk is dat er gelezen wordt, omdat het deuren opent naar de wereld en een deur opent naar jezelf. Dat het uitmaakt wat er gelezen wordt en wie er leest. En wat betreft dat laatste (wie er leest), gaat het natuurlijk over: kan ik deze tekst begrijpen? Maar ook over: wat kan ik als mens hiermee doen? Welk appèl doet deze tekst op mij? Wil ik dat ook? Wat raakt me en wat voel ik daarbij? Een podcast met dit soort inzichten is het luisteren wat mij betreft meer dan waard!
Kindertekst
Gertjan Tamerus, student van de Marnix Academie, heeft met groep 8 van basisschool Loysder Hoek in Leusden-Zuid een taalronde gedaan over een moment tijdens het buitenspelen. De kinderen kregen hierbij de opdracht hun moment zo beeldend mogelijk te beschrijven. Lees hier de tekst van Marit:
Het was een grijze dag. Het was net niet aan het regenen. Het was ongeveer een jaar geleden. Ik en mijn vriendin speelden bijna elke dag met elkaar. Achter haar huis is de busbaan. We speelden daar altijd bij het kleine bos. Mijn vriendin en ik gingen er weer heen. De bruine herfstbladeren knisperden en kraakten onder onze voeten. We deden alsof we vriendinnen waren die in de jungle leefden. We hadden een hut van hout. Dat was ons huis en onze slaapkamer. Er was ook een kuil. Dat was onze keuken. Daar gingen we alles grillen! We gingen vaak op jacht voor kruiden. Dat ging dan in de soep, die we zelf gingen maken. Maar toen… kwamen er opeens een paar jongens. Ze trapten de hele hut kapot! Mijn vriendin en ik durfden niks te zeggen. Toen ze weggingen was er niks meer over van de hut. Ik vond het zo stom! Mijn vriendin en ik hadden het idee om de hut opnieuw te maken, maar dat is er nooit meer van gekomen. Sindsdien zijn we er nooit meer geweest.
Goed boekennieuws
Marita Eskes, schrijver van het door het LBBO tot ‘Beste Onderwijsboek 2020’ uitgeroepen boek Technisch lezen in een doorlopende lijn, heeft opnieuw een praktisch boek geschreven. Haar tweede boek heet: Begrijpend lezen in een doorlopende lijn en verschijnt medio oktober. Dit boek beschrijft wat onder tekstbegrip wordt verstaan en hoe dit tot stand komt. Je leest hoe in een doorlopende lijn gewerkt kan worden aan tekstbegrip, van begrijpend luisteren in de groepen 1 en 2 naar (geleidelijk) begrijpend lezen in de groepen 3 t/m 8. Ook word je meegenomen in hoe je zaakvakken kunt koppelen aan het leesonderwijs en teksten in samenhang kunt aanbieden in de klas. Te bestellen bij www.uitgeverijpica.nl.
Tip
Voor wie deze nog niet kent: Thomas More Hogeschool, Odisee de co-hogeschool en de Universiteit van Antwerpen, ontwikkelden een praktische inspiratiegids voor effectief leesonderwijs. Gratis te downloaden via de website van Neerlandistiek.