Nieuwe kerndoelen en nog meer nieuws

Monica Koster

28 september was een heugelijke dag voor het taalonderwijs. Mogelijk is het je ontgaan, want het was geen voorpaginanieuws in de landelijke pers, maar het was de dag dat de nagelfonkelnieuwe geactualiseerde conceptkerndoelen voor Nederlands werden aangeboden aan demissionair minister Mariëlle Paul. Deze conceptkerndoelen zijn het eindresultaat van een jaar noeste arbeid door een ontwikkelteam van leraren, vakexperts en curriculumexperts, bijgestaan door een advieskring met vertegenwoordigers van relevante vakverenigingen, lerarenopleidingen en organisaties. Je leest hierover meer in het hoofdartikel van dit nummer.

 

Na herhaaldelijk tegenvallende resultaten bij vrijwel alle nationale en internationale onderwijspeilingen was natuurlijk al lang duidelijk dat de taalvaardigheid van leerlingen te wensen overlaat. Het opfrissen van de kerndoelen is een eerste stap op weg naar beter taalonderwijs, dat ervoor zorgt dat leerlingen met voldoende kennis, vaardigheden en zelfvertrouwen kunnen deelnemen aan onze hooggeletterde informatiesamenleving.

 

Nu beschrijven doelen het beoogde eindresultaat van een onderwijsleerproces en kunnen doelen op zich er niet voor zorgen dat de taalvaardigheid van de leerlingen op het gewenste niveau komt. Maar ze geven wel richting aan de inhoud van het taalonderwijs. Het daadwerkelijk vormgeven van die inhoud is aan de praktijk. Hoe jij de doelen vertaalt in onderwijsactiviteiten die jij uitvoert in jouw klas maakt voor jouw leerlingen het verschil. Wij, de redactieleden van MeerTaal, zijn enthousiast over de nieuwe conceptkerndoelen. Het is mooi hoe de samenhang tussen de verschillende taaldomeinen en met andere leergebieden wordt benadrukt. Een belangrijke verbetering is de prominente plek voor productieve taalvaardigheid. Al lange tijd zijn mondelinge taalvaardigheid en schrijfvaardigheid de ondergeschoven kindjes van het taalonderwijs. Leraren worstelen vaak het meeste met het aanleren van deze vaardigheden. Dit was de aanleiding voor een nieuwe rubriek, waar we dit nummer mee starten: MeerTaal Doen. In deze rubriek presenteren we voorbeelden van activiteiten waarmee je op een betekenisvolle manier kunt werken aan de mondelinge taalvaardigheid en schrijfvaardigheid van jouw leerlingen, in lijn met de nieuwe conceptkerndoelen. We trappen af met het met kinderen bespreken van hun zelfgeschreven teksten. Ga je met deze activiteit aan de slag met jouw klas? Laat het ons weten, wij horen graag jouw ervaringen. Ook ideeën of verzoeken voor deze nieuwe rubriek zijn welkom, via mail (redactie@tijdschriftmeertaal.nl) of social media (Instagram, LinkedIn, X).

 

Monica Koster

 

Deel dit artikel