Welkom
Hartelijk welkom op de website van MeerTaal. MeerTaal is een inspirerend en onafhankelijk tijdschrift over taal in het basisonderwijs. Het richt zich op taaldidactiek in de breedste zin van het woord. MeerTaal biedt een mix van theorie en praktijk, bedoeld voor iedereen die betrokken is bij het primair onderwijs: leraren, taalcoördinatoren, directies en pabo-studenten en -docenten.

Bekijk alle Taal = Meer
Word abonnee
Bekijk hier de optiesRedactie
Neem contact op met de redactie
Weer zin in het taalonderwijs!
De nieuwe kerndoelen prikkelen docenten en studenten op de pabo
Joanneke Prenger
Met nieuwe wettelijke kaders voor het basisonderwijs, verandert ook het onderwijs op de pabo. Joanneke Prenger vroeg twee pabo-docenten Nederlands en twee van hun studenten hoe de actualisatie nu al hun
taalonderwijs beïnvloedt en welke kansen zij zien voor de toekomst.

Vloeiend leren lezen met rijke teksten
Geïntegreerd en betekenisvol leesonderwijs
Anneleen Mulder en Marjolein van Oenen
We zien steeds meer scholen die voor het bevorderen van leesbegrip werken met zelfgekozen, rijke teksten. Veel leerkrachten geven echter aan dat ze het lastig vinden om leesactiviteiten zo te ontwerpen dat ze óók bijdragen aan de technische leesontwikkeling van leerlingen. In dit artikel vind je houvast om leerlinge...

Verbetering van schrijfonderwijs begint op de pabo
Investeren in schrijfdidactiek is haalbaar en effectief
Albert van Zanten en Inge Baars
Hoe zorg je ervoor dat aanstaande leerkrachten goed voorbereid zijn op het geven van lessen waardoor leerlingen echt betere teksten gaan schrijven? Pabo-docent Albert van Zanten gebruikt wetenschappelijke inzichten als basis voor een vak over schrijfdidactiek en merkt dat dit hem en zijn studenten meer grip geeft op...

Grip op teksten, grip op kennis
Hoe combineer je tekststructuuronderwijs met Natuur & Techniek?
Hilde Kooiker en Jacqueline Evers-Vermeul
Onderzoeksactiviteiten binnen de zaakvakken laten zich goed combineren met functionele lees- en schrijfopdrachten. Een win-winsituatie, die ook nog eens motiverend werkt voor leerlingen. Hilde Kooiker en Jacqueline Evers-Vermeul ontwierpen en onderzochten lesmaterialen waarin lees- en schrijfonderwijs werd gecombine...
_w400_h260_bgtop.jpg)
Laat van je lezen!
Oproep van de Nederlandse Kinderboekenambassadeur
Rian Visser
Veel mensen zijn zich niet bewust van het bestaan van een Kinderboekenambassadeur. Een van mijn doelstellingen is om daar verandering in te brengen. Via sociale media, interviews en artikelen probeer ik mijn rol zichtbaar te maken. Daarnaast zoek ik veel contact met leerkrachten en besteed ik aandacht aan diverse in...
_w400_h260_bgtop.jpg)
Schrijven om te leren
Dieper begrip en betere verwerking van de leerstof
Els Loman en Yonina Pullens
Schrijven heeft in de nieuwe conceptkerndoelen Nederlands een prominente plaats gekregen, met schrijven om te leren als zelfstandig kerndoel. Van scholen wordt gevraagd dat zij de taalontwikkeling van de leerling in alle leergebieden stimuleren. Hoe je schrijfonderwijs en vakinhoud aan elkaar kunt verbinden zodat ze...

‘We leren dan allebei nieuwe woorden’
Meertalig voorlezen: thuis en op de basisschool
Mirjam Bloema, Josje van der Linden en Joana Duarte
Mirjam Bloema deed in opdracht van Humanitas Groningen onderzoek naar de mogelijkheden van meertalig voorlezen. In dit artikel schrijft ze samen met Josje van der Linden en Joana Duarte over de positieve effecten daarvan en over de manier waarop je meertalig (voor)lezen een plek kunt geven in het onderwijs.
_w400_h260_bgtop.jpg)
Ik kan al lezen, of toch niet?
Signaleren van kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong
Leonieke Boogaard
Jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong worden nog steeds vaak over het hoofd gezien. Hoe kunnen we deze kinderen eerder herkennen en dus beter begeleiden? Leonieke Boogaard legt dat uit in dit artikel en geeft daarbij allerlei praktische tips.
_w400_h260_bgtop.jpg)
“Hij praat anders nooit!”
Contact maken met jonge kinderen door poppenspel
Lucienne Rijks en Lindai Boogerman
Lindai Boogerman draagt haar jarenlange ervaring met poppenspel voor kinderen over aan leerkrachten. Zij leren en ervaren dat de inzet van poppen veel effect kan hebben op kinderen. Lucienne Rijks interviewde haar hierover. Hoe kun je de poppen inzetten? Welk effect heeft dat en welke tips heeft zij voor leerkracht...
_w400_h260_bgtop.jpg)
Taalrijke ondersteuning voor nieuwkomerskleuters
Aan de slag met de nieuwe ontwikkellijnen van LOWAN
Marlien de Koning
Iedere kleutergroep heeft wel één of meerdere nieuwkomers in de klas. Kleuters die dezelfde ontwikkelingsfase doormaken als hun klasgenoten, maar hun taal tot nu toe hebben ontwikkeld in een andere taal dan het Nederlands. Aan jou als leerkracht de taak om hierop in te spelen. Marlien de Koning laat zien hoe de nieu...

Door lezen en schrijven kennis opbouwen
Lezen en schrijven zonder methode
Iris Akkerman
Volledig geïntegreerd taalonderwijs, zonder methodes voor technisch en begrijpend lezen, zaakvakken, woordenschat en burgerschap, wordt al jaren op de Achthoek gegeven. Toch is er altijd ruimte voor verbetering. Taalcoördinator Iris Akkerman zag dat er vooral op het gebied van begrijpend lezen nog veel winst te beha...

Podcasts in de klas?
Het luisteren naar een podcast als onderdeel van een tekstset
Boukje Toering
Alhoewel het aanbod podcasts voor kinderen in Nederland niet heel groot is, zijn er toch een paar echte parels te vinden. Op de website kinderpodcasts.nl staat een mooie selectie. Zijn deze parels ook in te zetten in ons onderwijs? En hoe kun je dat doen? In dit artikel lees je wat er bekend is over podcasts in het...
_w400_h260_bgtop.jpg)
Laten we het over taal hebben!
Betekenisvol grammaticaonderwijs op de basisschool
Jimmy van Rijt
Op de basisschool moeten leerlingen enig inzicht opdoen in taal: hoe zit taal in elkaar, hoe verandert taal en hoe kun je reflecteren op
taalgebruik? Om deze taalbeschouwingsvaardigheden te ontwikkelen, is grammaticaonderwijs onontbeerlijk, maar dan niet op de traditionele
manier. Jimmy van Rijt en Peter de Swart ...
_w400_h260_bgtop.jpg)
Taal verbinden aan alle vakken
Inzichten uit de neurolinguïstiek komen in elke les van pas
Sander Scholten
Taalgericht vakonderwijs wérkt, dat weten we. Maar waarom eigenlijk? Dat hangt samen met hoe onze hersenen werken. In dit artikel gaan
Sander Scholten en Willemijn Zwart met elkaar in gesprek en laten ze zien hoe je neurolinguïstische inzichten kunt toepassen in je lessen.
_w400_h260_bgtop.jpg)
Juf, gaan we vandaag weer aan de slag met Anne Frank?
Onderzoekend leesonderwijs in het speciaal basisonderwijs
Leonie Takens
Tijdens eerdere stages merkte Leonie Takens dat leerlingen niet altijd gemotiveerd waren om te lezen. Ook in haar LIO-klas op het speciaal basisonderwijs viel dit op. In dit artikel beschrijft ze hoe ze onderzoekend leesonderwijs heeft ingezet om de leesmotivatie te verhogen in haar SBO-klas.
Steeds beter kunnen, willen en durven spreken
Mondeling taalvaardiger door formatief handelen
Dominique Sluijsmans
Het is belangrijk dat leerlingen al op jonge leeftijd leren zichzelf uit te drukken in verschillende situaties. Maar hoe doe je dat zo dat alle leerlingen daarin succes en plezier ervaren? In dit artikel bieden we handvatten hoe formatief handelen als didactisch proces kan bijdragen aan de ontwikkeling van mondeling...

Spelend wijzer over leesbevordering
Leesroute helpt leerkrachten op weg
Annemarie Terhell
Met Leesroute kunnen leerkrachten op een speelse manier nadenken over hoe ze de leesmotivatie van hun leerlingen kunnen vergoten. Het bordspel is ontwikkeld voor teams die zich aansluiten bij de Bibliotheek op school en heeft als doel leerlingen verder te helpen in hun leesontwikkeling. ‘Als leerkracht schep je de v...
_w400_h260_bgtop.jpg)
Jong geleerd is oud gedaan
Een lessenserie schrijven voor groep 1, 2 en 3.
Jantien Dhont
Worden leerlingen later betere schrijvers als ze al vroeg allerlei tekstsoorten leren schrijven? Zeer zeker! Sterker nog, ook de motivatie om te leren lezen neemt toe. In dit artikel laten Jantien Dhont en Mariëtte Hoogeveen aan de hand van de lessenserie Schrijven met peer response en instructie in genre-kennis zie...
_w400_h260_bgtop.jpg)
Een goed boek als krachtlijm
Thematisch werken met Lampje
Patty Roos
Het is augustus en 20 kinderen starten met groep 5. Een nieuwe juf, een nieuw lokaal, de muren zijn nog kaal. De meeste van deze kinderen lezen niet graag zelfstandig en zitten nog niet op E4, een enkeling is al iets verder. Toch kiest leerkracht Patty Roos voor het boek Lampje als de krachtlijm die alles verbindt i...
_w400_h260_bgtop.jpg)
De Taalcoördinator werkt
De opleiding in beweging
Evelien Burema
Wat is de rol van een taalcoördinator en hoe bereidt de opleiding voor taalcoördinator je voor op deze rol? Evelien Burema gaat hierover in gesprek met opleidingsdocenten Helga van de Ven en Veronique Damoiseaux en met vers afgestudeerde taalcoördinator Annemarie Vervoorn.
_w400_h260_bgtop.jpg)
Welk blauw schip bedoel je?
Gespreksvaardigheid oefenen met virtual reality
Rianne de Wit
Mondelinge taalvaardigheid is belangrijk voor het schoolsucces van leerlingen, maar in het speciaal basisonderwijs (sbo) bereikt maar 41 procent van de leerlingen niveau 1F voor het onderdeel ‘gesprekken voeren’. Rianne de Wit laat zien hoe je met een digitaal schermspel meer doelgerichte oefenmomenten kunt creëren ...
_w400_h260_bgtop.jpg)
Rijk, betekenisvol en samenhangend
Leraren aan het woord over de conceptkerndoelen
Joanneke Prenger
Ze zijn nu voor iedereen beschikbaar: de conceptkerndoelen van het leergebied Nederlands. Wat vindt het onderwijsveld van deze doelen? Zijn ze bruikbaar om je taalonderwijs mee vorm te geven? In dit artikel vertelt Linda Vaessen uit het kerndoelenteam over haar ambities in dit traject, en geven Joke Scheffer, Diana ...
_w400_h260_bgtop.jpg)
Zicht op leesbegrip
Anneleen Mulder
De huidige leestoetsen geven te weinig zicht op de leesontwikkeling van kinderen. Hoe weet je of een kind begrijpt wat hij leest? En wat een volgend stapje is in zijn ontwikkeling? Op welke manier kunnen we leesontwikkeling wel in beeld krijgen? In dit artikel lees je de inzichten van enkele Brabantse scholen.
_w400_h260_bgtop.jpg)
Van alle talen thuis
Een meertalige boekencollectie aanschaffen en gebruiken op school
Toos van den Beuken en Anne van Buul
Kindcentrum Rijpelberg in Helmond heeft een zogenaamde Taalvriendelijke Bibliotheek: een op maat gemaakte meertalige boekencollectie als onderdeel van de Bibliotheek op school, die werd samengesteld, geïnstalleerd en gepresenteerd door de leesmediacoach van Bibliotheek Helmond-Peel. Wat beweegt een school om anderst...
_w400_h260_bgtop.jpg)
Schrijvende kinderen en schrijvende machines
De opkomst van ChatGPT en het schrijfonderwijs
Suzanne van Norden
Wat is ChatGPT en wat betekent de opkomst van ChatGPT voor het schrijfonderwijs op de basisschool? Kun je als (beginnende) schrijver iets hebben aan de teksten die de chatbot produceert? In dit artikel gaat Suzanne van Norden in op deze vragen.

Spreekkansen verdelen in een kleutergroep
Wat kunnen we doen tegen ongelijkheid?
Helena Taelman
‘Spreken is zilver, zwijgen is goud.’ Misschien ken je dit gezegde nog wel. Het werd vroeger gebruikt om kinderen aan te geven dat ze hun mond moesten houden. De tijden zijn veranderd: spreken is het kostbare goud geworden in onze kleutergroepen. We proberen zo veel mogelijk om de taal van onze kleuters te stimulere...

In je boek verdwijnen bij vrij lezen
Zo vergroot je de betrokkenheid
Paul de Maat
We kennen het verschijnsel. Het is tijd voor vrij lezen en leerlingen mogen hun eigen boek lezen. Maar ja, dan is er een die het gekozen boek toch weer wil ruilen, iemand die naar de wc moet of iemand die bezig is met neplezen. De vraag is: kun je iets doen aan dit gebrek aan betrokkenheid bij het vrij lezen in je g...

Zo werk je met rijke teksten
Lezen, luisteren, spreken en schrijven in samenhang
Anneleen Mulder
Door het lezen van boeiende teksten en daarover te schrijven en te praten, leert een kind begrijpen wat hij leest. In dit artikel lees je hoe je als leerkracht deze activiteiten begeleidt, inclusief een uitgewerkt stappenplan om zelf mee aan de slag te gaan.
_w400_h260_bgtop.png)
Taaldenkgesprekken, speciaal voor alle leerlingen!
Bé Poolman en Resi Damhuis
Hoe maak je leerlingen nieuwsgierig en hoe zet je ze aan het denken? Dat kan met taaldenkgesprekken: leerlingen doen actief mee, denken actief mee en praten actief mee, en al doende worden ze taalvaardiger en denkvaardiger. Hoe voer je als leerkracht zo’n taaldenkgesprek? En kan dat met álle leerlingen? Aan de hand ...

Handschriftonderwijs: nog steeds relevant!
De meerwaarde van schrijven met de hand
Marion van der Meulen en Monica Koster
Tegenwoordig communiceren we voornamelijk digitaal. We sturen elkaar appjes, we schrijven mails en lezen en schrijven teksten op de computer. Toch staat handschriftonderwijs in groep 3 en 4 nog steeds op het rooster. Is dit een erfenis uit het verleden waar we beter afscheid van kunnen nemen of is het aanleren van e...
_w400_h260_bgtop.jpg)
Tekstloos maar kanskrijk
Meer taal en eigen verhaal met tekstloze prentenboeken
Wenckje Jongstra, Lotte Mensing en Claire Goriot
Tekstloze prentenboeken zijn bijzondere prentenboeken. Ze bevatten geen of nauwelijks tekst en de lezer moet zelf de verhaallijn construeren. De boeken hebben vaak prachtige illustraties. Het zijn kunstwerken om alleen of samen in alle rust naar te kijken, van te genieten en over te praten. Het grote voordeel van di...

Leesvaardigheid onder de loep
Leesprestaties van leerlingen in het (speciaal) basisonderwijs
Marleen van der Lubbe en Nicole Swart
Lezen is een belangrijke sleutel tot succes in het onderwijs en in de samenleving: veel informatie moet via lezen geleerd en verwerkt worden. Lezen is daarom ook een van de basisvaardigheden waaraan in het onderwijs veel tijd wordt besteed. Maar hoe is het gesteld met de leesvaardigheid van leerlingen in het (specia...

Trots op mijn tekst!
Goed schrijven in tien genres binnen de zaakvakken
Femke Cools
Hoe zorg je dat jouw leerlingen (en jijzelf) gemotiveerd blijven om te schrijven? Hoe haal je meer uit je schrijfonderwijs en werk je gericht aan de schrijfontwikkeling van je leerlingen? In dit artikel laat Femke Cools zien hoe je door het gebruik van genres schrijf- en zaakvakonderwijs betekenisvol met elkaar kunt...
_w400_h260_bgtop.jpg)
Iedere leerkracht moet kunnen voorlezen
De Pabo Voorleeswedstrijd als onderdeel van het curriculum
Lucienne Rijks, Joost Maes en Inouk Boerma
Stichting Lezen organiseert dit jaar alweer voor de twaalfde keer de Pabo Voorleeswedstrijd. In dit artikel vertellen Joost Maes en Inouk Boerma hoe hun opleidingen de voorleeswedstrijd organiseren en hoe ze studenten daarbij betrokken weten te krijgen en te houden.

Aan de slag met meertaligheid in het onderwijs?
Vergeet je interactievaardigheden niet!
Taalvergelijking lijkt een toegankelijke eerste stap voor leerkrachten om meertaligheid in de klas te benutten. Onderzoek laat zien dat het bespreken van overeenkomsten en verschillen tussen talen bijdraagt aan de taalontwikkeling van leerlingen. De effectiviteit van taalvergelijking blijkt samen te hangen met het g...

Samen leren over meertaligheid
De Teamgids meertaligheid als stevige basis
Inge Jansen
SLO heeft een Teamgids meertaligheid ontwikkeld. In dit artikel legt Inge Jansen aan de hand van praktische voorbeelden uit hoe de gids leerkrachten ondersteunt bij het ontwikkelen van kennis en vaardigheden over het waarderen en inzetten van meertaligheid in de klas.