Welkom
Hartelijk welkom op de website van MeerTaal. MeerTaal is een inspirerend en onafhankelijk tijdschrift over taal in het basisonderwijs. Het richt zich op taaldidactiek in de breedste zin van het woord. MeerTaal biedt een mix van theorie en praktijk, bedoeld voor iedereen die betrokken is bij het primair onderwijs: leraren, taalcoördinatoren, directies en pabo-studenten en -docenten.

Bekijk alle Taal = Meer
Word abonnee
Bekijk hier de optiesRedactie
Neem contact op met de redactieRedactioneel
Door Joanneke Prenger.
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Mijn klas een krachtige taalomgeving voor vluchtelingen?
Ada van Dalen en Frederike Groothoff
Onderwijs aan vluchtelingkinderen kan verzorgd worden op een speciale taalschool, of in een taalklas, maar ook op reguliere scholen. Door de nieuwe toestroom van asielzoekers, zien steeds meer scholen zich gesteld voor de vraag ‘hoe pakken wij het onderwijs voor deze leerlingen aan?’ Ada van Dalen en Frederike Groot...
Interactief Engels in de middenbouw
Esther Dijkstra
Hoewel het vroeg vreemdetalenonderwijs (vvto) steeds populairder wordt, hebben scholen nog veel vragen over een effectieve aanpak voor het vvto. Esther Dijkstra ontwikkelde een interactieve lessenreeks en onderzocht in haar masterscriptie het effect van deze lessen op de woordenschat.
Taaltalent
Het taaltalent van Ellen ten Damme.
Column - Puzzel
Riet van de Walle
Column door Riet Van de Walle.
Leesgesprekken in de praktijk
Joanneke Prenger en Mirjam Zaat
Door de focus in het onderwijsbeleid op opbrengstgericht werken is ook in het leesonderwijs een sterke nadruk op toetsen komen te liggen. Maar met toetsen krijg je geen volledig beeld van de leesvaardigheid van leerlingen. Leesgesprekken zijn een noodzakelijke aanvulling op bestaande toetsen. In dit artikel vertelle...
Taalonderwijs in beeld
Zaaiend woorden leren met groep 1/2.
Conceptueel leren op de PABO
Gerlaine Piters-Jansen & Nanke Dokter
Om studenten te motiveren onderbouwd professioneel te handelen, zijn bij Fontys ’s-Hertogenbosch 10 fi lmpjes over taal gemaakt. Daarin geven taaldocenten hun visie op wat goede, taalgerichte leraren doen en dagen daarmee kijkers uit tot een gesprek. In dit artikel vertellen de auteurs hoe deze filmpjes tot stand zi...
Rekenen en taal: samen sterker
Dolly van Eerde
Binnen het taal- en rekenonderwijs wordt al enige tijd gezocht naar mogelijkheden om die samenhang te vergroten. Onlangs werd hier opnieuw aandacht voor gevraagd: de redacties van MeerTaal en Volgens Bartjens brachten elk een nummer over dit thema uit en organiseerden samen de conferentie Rekenen op Taal. De auteur ...
Column - Plumeau
Patty Roos
Column door Patty Roos, leraar van groep 6 op basisschool De Achthoek in Amsterdam.
Taalonderzoek in de praktijk
Thijs Nielen
Thijs Nielen promoveerde begin 2016 aan de Universiteit Leiden met het proefschrift ‘Aliteracy: Causes and solutions’, een onderzoek naar leesbevordering in het basisonderwijs.
Taalonderzoek in de praktijk
Eva van de Sande
Eva van de Sande is gepromoveerd aan de Radboud Universiteit op de rol van executieve functies voor het leren lezen. Zij onderzocht interventies om het zelfsturend leervermogen van kleuters te ondersteunen tijdens oefeningen in beginnende geletterdheid.
“Readers make readers, non-readers make non-readers”
Peter van Duijvenboden
Column door Peter van Duijvenboden van Stichting Lezen.
Nieuwsgierigheid belonen?
Anneleen Boderé en Koen Jaspaert
Elke leraar kent het: Je wil graag een talige activiteit organiseren voor een kleiner groepje leerlingen, je bent echter nog maar pas begonnen, en daar komen de eerste kleuters al over het muurtje piepen. “Wat zijn jullie aan het doen? Ik wil meedoen!” Vaak verzoeken we de kleuters dan meteen om zich terug aan hun t...
Koffer vol woorden
Poëzie voor midden- en bovenbouw.
Nog meer taal!
Redactioneel
Joanneke Prenger
Door Joanneke Prenger.
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Kern en keuze: het taalonderwijs in 2032
Joanneke Prenger en Gerdineke van Silfhout
Staatssecretaris Sander Dekker lanceerde in februari 2015 het Platform Onderwijs2032. Deze lancering vormde de start van de dialoogfase waarin het Platform een open maatschappelijke dialoog aanging met het veld met o.a. vele brainstormsessies tot gevolg. In dit artikel bespreken de auteurs de opbrengst van de discus...
Taaltalent
Het taaltalent van Pieter Derks.
Spel in de 21e eeuw
Bea Pompert
Spelend onderzoekend leren zorgt ervoor dat kennis en vaardigheden die in onze eeuw van belang zijn, voor jonge kinderen betekenis krijgen. In dit artikel wordt helder hoe onderbouwleraren spelverhalen kunnen opbouwen waarbinnen ruim aandacht is voor het ontwikkelen van deze actuele 21e-eeuwse vaardigheden.
Taalonderwijs in beeld
De kinderen van groep 7 van basisschool De Gerardus Majella in Broekland werken aan de woordenschatontwikkeling met de taalmethode Taal op Maat.
Column - De mobiele massage-service
Patty Roos
Column door Patty Roos.
Taalonderzoek in de praktijk
Evita van de Groep
Evita van de Groep studeerde aan de pabo van de Christelijke Hogeschool Ede. Ze deed onderzoek naar effectief leren met cognitieve strategieën. Ze maakte daarbij gebruik van de MatriXmethode.
De jonge journalist
Joost Adema, Jan Angevaare & Sjaak Janssen
Om een verhaal op een goede manier te schrijven, of een goed verslag te maken, moeten kinderen zich specifieke kennis en vaardigheden eigen maken. Het gebruik van apps bij het maken van verhalen maakt het voor kinderen vaak nog aantrekkelijker. De auteurs gaan in op de vele mogelijkheden die de diverse apps bieden e...
IPC en taal
Dolf Janson
Als een school het eigen onderwijs typeert als great learning, great teaching, great fun dan is de kans groot dat zij daar werken met het International Primary Curriculum (IPC), een integraal, thematisch en creatief curriculum. In Nederland zijn dat inmiddels zo’n 140 basisscholen. In dit artikel gaan we op een van ...
Betogende teksten schrijven
Eric Besselink en Eline Seinhorst
In dit artikel geven de auteurs een voorbeeld van een les betogend schrijven. Leerlingen worden daarbij verleid niet alleen hun eigen standpunt te beargumenteren, maar ook na te denken over mogelijke tegenargumenten. Daarmee oefenen ze democratische vaardigheden als denken, respecteren en zich verplaatsen in een ander.
Poëzie
Anke Herder
Poëzie stimuleert moeiteloos verschillende 21e-eeuwse vaardigheden: gedichten schrijven en bespreken nodigt uit tot creativiteit en samenwerken en doet ook een beroep op sociale en culturele vaardigheden van leerlingen. In de volgende lessuggesties bekijken de kinderen met nieuwsgierige ogen de wereld om hen heen en...
Nog meer taal!
Redactioneel
Joanneke Prenger
Door Joanneke Prenger.
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Verhalend Ontwerpen in groep 6/7/8
Hanneke Venema
Bij Verhalend Ontwerpen zijn leerlingen op een natuurlijke manier voortdurend bezig met taal-, lees- en rekenonderwijs, terwijl het hoofdthema wereldoriënterend kan zijn. Bij een Verhalend Ontwerp lijken de leerlingen alles zelf te doen, is er een betekenisvolle werkelijkheid, helpt de leraar de leerlingen leren en ...
Taaltalent
Het taal- en rekentalent van Ionica Smeets.
Drijven en zinken
Martine Gijsel en Jantien Smit
In het lectoraat ‘Wetenschap en Techniek in het Onderwijs’ van Saxion worden taalgerichte lessen voor wetenschap en techniek ontworpen en beproefd. In dit artikel laten de auteurs aan de hand van een uitgewerkte lessenserie over drijven en zinken zien hoe leraren zelf lessen kunnen ontwerpen waarin zowel aandacht is...
‘‘Eén plus één is twee’’: Rekenen op taal
Tijs Kleemans, Eliane Segers & Ludo Verhoeven
Het Behavioural Science Institute van de Radboud Universiteit heeft zich de afgelopen jaren bezig gehouden met de vraag in welke mate de ontwikkeling van rekenvaardigheid afhankelijk is van taalvaardigheid en wat de invloed is van ouders op de ontwikkeling van het rekenen in de onderbouw van het primair onderwijs. I...