Welkom

Hartelijk welkom op de website van MeerTaal. MeerTaal is een inspirerend en onafhankelijk tijdschrift over taal in het basisonderwijs. Het richt zich op taaldidactiek in de breedste zin van het woord. MeerTaal biedt een mix van theorie en praktijk, bedoeld voor iedereen die betrokken is bij het primair onderwijs: leraren, taalcoördinatoren, directies en pabo-studenten en -docenten.

Bekijk alle Taal = Meer

Word abonnee

Bekijk hier de opties

Redactie

Neem contact op met de redactie
Weten

Taalonderwijs in beeld

Taalonderwijs op CBS Rehoboth.

Praktijkonderzoek

Taalonderzoek in de praktijk

Bé Poolman promoveerde in maart 2016 aan de Rijksuniversiteit Groningen op een onderzoek naar de verschillen in taalontwikkeling bij jonge kinderen in Noordoost- Nederland. Lisanne Bos is in mei 2016 gepromoveerd aan de Vrije Universiteit en Centrum Brein en Leren met onderzoek naar beter leren lezen met verbeelding...

Doen

Door een taalbril zie je overal

Taal en muziek hebben veel gemeen. Ze bestaan allebei uit betekenisvolle klanken. Liedteksten kunnen iets aan muziek toevoegen en omgekeerd. Lees in dit artikel welke verbindingen tussen taal en muziek benut kunnen worden om kinderen zowel in muziek als in taal vooruit te helpen.

Doen

Taal leren door te filosoferen

Filosoferen is heel leerzaam, kinderen leren kritisch en creatief te denken én het is goed voor hun taalontwikkeling. Hoe filosoferen aan de taalontwikkeling bijdraagt, laat Fabien van der Ham van filosofiejuf.nl in dit artikel zien. Tenslotte geeft ze een belangrijke tip voor het zelf begeleiden van een filosofisch...

Doen

Taalonderwijs aan nieuwkomers

AZC-school De Hesselanden in Emmen staat op het terrein van het AZC, waar gezinnen met minderjarige kinderen verblijven. Kinderen die de taal nog moeten leren gaan naar het Expertisecentrum Anderstaligen (ECA). Na een jaar (vier modules Nederlands) gaan de leerlingen naar een reguliere basisschool. Judith Zwart, taa...

Weten

Nog meer taal!

Redactioneel

Redactioneel

Weten

Inhoud

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Weten

Geletterdheidspraktijken

We gebruiken, ondanks de digitale revolutie, vooral papieren teksten in ons leesonderwijs. Terwijl het ons in datzelfde leesonderwijs nog steeds niet lukt om onze leerlingen gemotiveerde lezers te laten worden. In dit artikel zet de auteur uiteen waarom de tijd nu rijp is om ons leesonderwijs te herzien, zodat we le...

Columns

Taaltalent

Het taaltalent van Petra Stienen.

Weten

Taal en de zintuigen

We ervaren de wereld met onze zintuigen: we zien, horen, voelen, proeven en ruiken. Deze ervaringen kunnen we met elkaar delen door middel van taal. Maar hoe doen we dat eigenlijk? In dit artikel geven de auteurs suggesties om in de klas met deze taal van de zintuigen aan de slag te gaan. Het is een voorbeeld van on...

Weten

Meer halen uit gesprekken met jonge kinderen

Binnen de afdeling Theoretische- en Onderwijspedagogiek van de VU Amsterdam is de afgelopen jaren een grootschalig interventieonderzoek uitgevoerd waarin leraren werden begeleid in het verbeteren van de kwaliteit van gesprekken met jonge kinderen. In dit artikel laat Chiel van der Veen zien hoe leraren meer kunnen h...

Doen

Taal is meer

Spelen met taal door middel van taalspellen voor leerlingen uit de midden- en bovenbouw.

Doen

Gerichter aan de slag met begrijpend lezen

Veel kinderen die moeite hebben met begrijpend lezen krijgen tijdens de lessen in dit “vak” verlengde instructie. In dit artikel wordt duidelijk gemaakt dat de verlengde instructie niet voor alle kinderen de meest effectieve ondersteuning is. De auteur bespreekt hoe leraren beter kunnen differentiëren en zo aansluit...

Praktijkonderzoek

Taalonderzoek in de praktijk

Gertrud Cornelissen promoveerde op 31 mei aan de Vrije Universiteit van Amsterdam op literatuuronderwijs in de bovenbouw van het basisonderwijs. Monica Koster & Renske Bouwer zijn op 2 september gepromoveerd aan de Universiteit Utrecht op schrijfonderwijs in het primair onderwijs.

Weten

Taalonderwijs in beeld

Ingrid de Lange werkt op SBO de Watergeus met de oudste kleuters. Sinds twee jaar werken Ingrid en haar collega’s met de taalronde, een werkwijze waarin de eigen ervaringen van de kinderen centraal staan en de taaldomeinen op een natuurlijke manier met elkaar worden verbonden.

Doen

Snellezen in groep 8

Elk jaar weer buigen leraren zich over de vraag hoe leerlingen op de stap naar het voortgezet voorbereid moeten worden. Op De Hovenschool in Deventer ontstond het idee om aan een programma studievaardigheden een onderdeel ‘snellezen’ toe te voegen. In dit artikel wordt die keuze verantwoord, de opzet van het program...

Weten

Meer-taal-bewustzijn

Moniek Sanders is onderwijsadviseur/taalspecialist bij het ABC in Amsterdam. In dit artikel houdt de auteur een een pleidooi voor erkenning van meertaligheid in het onderwijs.

Weten

De vonk springt over

Lenneke Streefland (22 jaar) uit Vlijmen werd dit jaar Pabo-Voorleeskampioen van Nederland. In dit artikel beschrijft de auteur hoe dit proces verliep: voor haar maar ook voor haar docenten en medestudenten van de Fontys Pabo ‘s-Hertogenbosch.

Doen

Taalonderwijs aan nieuwkomers

Paula Piera en Susanne Oudshoorn werken bij het Taalcentrum in Almere, het Taalcentrum verzorgt o.a. het onderwijs aan de kinderen van het AZC in Almere, Wij vroegen hen naar hun ervaringen en om een paar tips voor het werken met deze doelgroep.

Weten

Nog meer taal!

Redactioneel

Redactioneel

Door Joanneke Prenger.

Weten

Inhoud

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Weten

Mijn klas een krachtige taalomgeving voor vluchtelingen?

Onderwijs aan vluchtelingkinderen kan verzorgd worden op een speciale taalschool, of in een taalklas, maar ook op reguliere scholen. Door de nieuwe toestroom van asielzoekers, zien steeds meer scholen zich gesteld voor de vraag ‘hoe pakken wij het onderwijs voor deze leerlingen aan?’ Ada van Dalen en Frederike Groot...

Weten

Interactief Engels in de middenbouw

Hoewel het vroeg vreemdetalenonderwijs (vvto) steeds populairder wordt, hebben scholen nog veel vragen over een effectieve aanpak voor het vvto. Esther Dijkstra ontwikkelde een interactieve lessenreeks en onderzocht in haar masterscriptie het effect van deze lessen op de woordenschat.

Columns

Taaltalent

Het taaltalent van Ellen ten Damme.

Columns

Column - Puzzel

Column door Riet Van de Walle.

Weten

Leesgesprekken in de praktijk

Door de focus in het onderwijsbeleid op opbrengstgericht werken is ook in het leesonderwijs een sterke nadruk op toetsen komen te liggen. Maar met toetsen krijg je geen volledig beeld van de leesvaardigheid van leerlingen. Leesgesprekken zijn een noodzakelijke aanvulling op bestaande toetsen. In dit artikel vertelle...

Weten

Taalonderwijs in beeld

Zaaiend woorden leren met groep 1/2.

Weten

Conceptueel leren op de PABO

Om studenten te motiveren onderbouwd professioneel te handelen, zijn bij Fontys ’s-Hertogenbosch 10 fi lmpjes over taal gemaakt. Daarin geven taaldocenten hun visie op wat goede, taalgerichte leraren doen en dagen daarmee kijkers uit tot een gesprek. In dit artikel vertellen de auteurs hoe deze filmpjes tot stand zi...

Weten

Rekenen en taal: samen sterker

Binnen het taal- en rekenonderwijs wordt al enige tijd gezocht naar mogelijkheden om die samenhang te vergroten. Onlangs werd hier opnieuw aandacht voor gevraagd: de redacties van MeerTaal en Volgens Bartjens brachten elk een nummer over dit thema uit en organiseerden samen de conferentie Rekenen op Taal. De auteur ...

Columns

Column - Plumeau

Column door Patty Roos, leraar van groep 6 op basisschool De Achthoek in Amsterdam.

Praktijkonderzoek

Taalonderzoek in de praktijk

Thijs Nielen promoveerde begin 2016 aan de Universiteit Leiden met het proefschrift ‘Aliteracy: Causes and solutions’, een onderzoek naar leesbevordering in het basisonderwijs.

Praktijkonderzoek

Taalonderzoek in de praktijk

Eva van de Sande is gepromoveerd aan de Radboud Universiteit op de rol van executieve functies voor het leren lezen. Zij onderzocht interventies om het zelfsturend leervermogen van kleuters te ondersteunen tijdens oefeningen in beginnende geletterdheid.

Columns

“Readers make readers, non-readers make non-readers”

Column door Peter van Duijvenboden van Stichting Lezen.

Weten

Nieuwsgierigheid belonen?

Elke leraar kent het: Je wil graag een talige activiteit organiseren voor een kleiner groepje leerlingen, je bent echter nog maar pas begonnen, en daar komen de eerste kleuters al over het muurtje piepen. “Wat zijn jullie aan het doen? Ik wil meedoen!” Vaak verzoeken we de kleuters dan meteen om zich terug aan hun t...