Welkom
Hartelijk welkom op de website van MeerTaal. MeerTaal is een inspirerend en onafhankelijk tijdschrift over taal in het basisonderwijs. Het richt zich op taaldidactiek in de breedste zin van het woord. MeerTaal biedt een mix van theorie en praktijk, bedoeld voor iedereen die betrokken is bij het primair onderwijs: leraren, taalcoördinatoren, directies en pabo-studenten en -docenten.
Bekijk alle Taal = Meer
Word abonnee
Bekijk hier de optiesRedactie
Neem contact op met de redactieGeef ze de ruimte!
Nynke van der Schaaf
Kinderen leren veel uit de gesprekken die ze voeren met jou als leraar, maar uit het onderzoek van Nynke van der Schaaf naar gesprekken op de naschoolse opvang, blijkt dat kinderen ook heel veel leren van de gesprekken die ze met elkaar voeren. In dit artikel legt de auteur uit hoe je van dit soort gesprekken leermo...
'Juf dit is een mooi woord!'
Miriam Janssen en Jolanda Versluis
Door gebruik te maken van literatuur en het stimuleren van eigen creativiteit, leer je kinderen om naar de wereld te kijken vanuit verschillende invalshoeken en ‘out of the box’ te blijven denken. Om leraren hierbij te ondersteunen ontwikkelden de auteurs samen met scholen een leerlijn literatuur & lezen.
Taal is meer
Dolf Janson
Spelen met taal door middel van taalspellen voor leerlingen uit de midden- en bovenbouw.
Discussiëren kun je leren
Alieke van Dijk en Laurence Guérin
Voor kinderen is het steeds belangrijker dat ze kunnen meepraten over maatschappelijke vraagstukken. In dit artikel beschrijven de auteurs hoe ze leerlingen leren om gezamenlijk te discussiëren over technologische vraagstukken.
Taalonderwijs in beeld
Muziek en taal samen: Living Lab in groep 1 en 2.
Taalonderzoek in de praktijk
Lisa van der Sande (promovenda) en Roel van Steensel (bijzonder hoogleraar Leesgedrag) onderzochten het effect van leesmotivatieprogramma’s op leesmotivatie en op leesbegrip. Rachel Plak is in december 2016 gepromoveerd aan de Universiteit van Leiden met haar onderzoek naar het stimuleren van taalvaardigheid met dig...
Zomerdip wordt zomertop
Gonny Apol, Agnes van Montfoort en Anita Middel
Leraren melden het en wetenschappelijk onderzoek laat zien dat er tijdens de lange zomervakantie bij sommige kinderen een achteruitgang in leesvaardigheid optreedt. De auteurs laten in dit artikel zien hoe professionals en ouders samen de zomerdip aanpakken.
Taalrondes en de taalmethode
Willemijn Vernout
Willemijn Vernout volgde de opleiding tot consulent Taalvorming, waarbij ze leerde werken met taalrondes en het implementeren van taalrondes in het curriculum van de basisschool. In dit artikel vertelt ze hoe je deze verbinding kunt leggen, zodat je zelf ook kunt gaan experimenteren met taalrondes bij je taalmethode.
Taalonderwijs aan nieuwkomers
Veel scholen krijgen te maken met nieuwkomerskinderen. Een nieuwe handreiking voor scholen schetst een meerjarenperspectief
voor de integratie van nieuwkomerskinderen. Maaike Hajer van Hogeschool Utrecht en Saskia Versloot van Marant van het Lectoreninitiatief Professionalisering Taalonderwijs Nieuwkomers (LPTN) ver...
Nog meer taal!
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Onderwijs in mondelinge taalvaardigheid, wat is daar zo moeilijk aan?
Amos van Gelderen
Wie de referentieniveaus Taal bestudeert zal zien dat mondelinge taalvaardigheid een belangrijk onderdeel is van het taalonderwijs. Toch wordt er op de basisschool weinig echt expliciet onderwijs gegeven in mondelinge taalvaardigheid. In dit artikel legt de auteur uit wat onderwijs in mondelinge taalvaardigheid zo i...
Taaltalent
Het taaltalent van zanger/rapper Typhoon.
Doelgericht werken in passend onderwijs
Marian Bruggink en Judith Stoep
GAS staat voor Goal Attainment Scaling, letterlijk het inschatten van de mate waarin een doel behaald is. Marian Bruggink en Judith Stoep vertellen over hun project: GAS Geven: Doelgericht werken aan taal en lezen in Passend Onderwijs te beginnen.
De taal van het kijken
Ellie van den Bomen en Adelijn van Huis
Kijken naar kunst en daar met elkaar over praten door middel van Visual Thinking Strategies (VTS) stimuleert de taalontwikkeling. Kinderen breiden hun woordenschat uit, leren zich verbaal uit te drukken en ontwikkelen hun kritisch denkvermogen. Scholen in Nederland ontdekken deze methode nu ook.
Taal is meer
Dolf Janson
Spelen met taal door middel van taalspellen voor leerlingen uit de midden- en bovenbouw.
Toekomstproof Taalonderwijs
René Berends en Marije van Tol
Bij het herformuleren van haar schoolvisie liet basisschool De Droomspiegel in Almere zich inspireren door Helen Parkhurst, de grondlegster van het daltononderwijs. In dit artikel beschrijven de auteurs hoe het schoolteam met haar gedachtegoed aan het werk ging. Een proces dat ook voor scholen, die zich baseren op a...
Taalonderwijs in beeld
Taalonderwijs op CBS Rehoboth.
Taalonderzoek in de praktijk
Bé Poolman promoveerde in maart 2016 aan de Rijksuniversiteit Groningen op een onderzoek naar de verschillen in taalontwikkeling bij jonge kinderen in Noordoost- Nederland. Lisanne Bos is in mei 2016 gepromoveerd aan de Vrije Universiteit en Centrum Brein en Leren met onderzoek naar beter leren lezen met verbeelding...
Door een taalbril zie je overal
Suzanne van Norden
Taal en muziek hebben veel gemeen. Ze bestaan allebei uit betekenisvolle klanken. Liedteksten kunnen iets aan muziek toevoegen en omgekeerd. Lees in dit artikel welke verbindingen tussen taal en muziek benut kunnen worden om kinderen zowel in muziek als in taal vooruit te helpen.
Taal leren door te filosoferen
Fabien van der Ham
Filosoferen is heel leerzaam, kinderen leren kritisch en creatief te denken én het is goed voor hun taalontwikkeling. Hoe filosoferen aan de taalontwikkeling bijdraagt, laat Fabien van der Ham van filosofiejuf.nl in dit artikel zien. Tenslotte geeft ze een belangrijke tip voor het zelf begeleiden van een filosofisch...
Taalonderwijs aan nieuwkomers
AZC-school De Hesselanden in Emmen staat op het terrein van het AZC, waar gezinnen met minderjarige kinderen verblijven. Kinderen die de taal nog moeten leren gaan naar het Expertisecentrum Anderstaligen (ECA). Na een jaar (vier modules Nederlands) gaan de leerlingen naar een reguliere basisschool. Judith Zwart, taa...
Nog meer taal!
Redactioneel
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Geletterdheidspraktijken
Jan Berenst
We gebruiken, ondanks de digitale revolutie, vooral papieren teksten in ons leesonderwijs. Terwijl het ons in datzelfde leesonderwijs nog steeds niet lukt om onze leerlingen gemotiveerde lezers te laten worden. In dit artikel zet de auteur uiteen waarom de tijd nu rijp is om ons leesonderwijs te herzien, zodat we le...
Taaltalent
Het taaltalent van Petra Stienen.
Taal en de zintuigen
Saskia van Putten, Lila San Roque en Asifa Majid
We ervaren de wereld met onze zintuigen: we zien, horen, voelen, proeven en ruiken. Deze ervaringen kunnen we met elkaar delen door middel van taal. Maar hoe doen we dat eigenlijk? In dit artikel geven de auteurs suggesties om in de klas met deze taal van de zintuigen aan de slag te gaan. Het is een voorbeeld van on...
Meer halen uit gesprekken met jonge kinderen
Chiel van der Veen
Binnen de afdeling Theoretische- en Onderwijspedagogiek van de VU Amsterdam is de afgelopen jaren een grootschalig interventieonderzoek uitgevoerd waarin leraren werden begeleid in het verbeteren van de kwaliteit van gesprekken met jonge kinderen. In dit artikel laat Chiel van der Veen zien hoe leraren meer kunnen h...
Taal is meer
Dolf Janson
Spelen met taal door middel van taalspellen voor leerlingen uit de midden- en bovenbouw.
Gerichter aan de slag met begrijpend lezen
Piers van der Sluis
Veel kinderen die moeite hebben met begrijpend lezen krijgen tijdens de lessen in dit “vak” verlengde instructie. In dit artikel wordt duidelijk gemaakt dat de verlengde instructie niet voor alle kinderen de meest effectieve ondersteuning is. De auteur bespreekt hoe leraren beter kunnen differentiëren en zo aansluit...
Taalonderzoek in de praktijk
Gertrud Cornelissen promoveerde op 31 mei aan de Vrije Universiteit van Amsterdam op literatuuronderwijs in de bovenbouw van het basisonderwijs. Monica Koster & Renske Bouwer zijn op 2 september gepromoveerd aan de Universiteit Utrecht op schrijfonderwijs in het primair onderwijs.
Taalonderwijs in beeld
Ingrid de Lange werkt op SBO de Watergeus met de oudste kleuters. Sinds twee jaar werken Ingrid en haar collega’s met de taalronde, een werkwijze waarin de eigen ervaringen van de kinderen centraal staan en de taaldomeinen op een natuurlijke manier met elkaar worden verbonden.
Snellezen in groep 8
René Berends
Elk jaar weer buigen leraren zich over de vraag hoe leerlingen op de stap naar het voortgezet voorbereid moeten worden. Op De Hovenschool in Deventer ontstond het idee om aan een programma studievaardigheden een onderdeel ‘snellezen’ toe te voegen. In dit artikel wordt die keuze verantwoord, de opzet van het program...
Meer-taal-bewustzijn
Moniek Sanders
Moniek Sanders is onderwijsadviseur/taalspecialist bij het ABC in Amsterdam. In dit artikel houdt de auteur een een pleidooi voor erkenning van meertaligheid in het onderwijs.
De vonk springt over
Annemarie Terhell
Lenneke Streefland (22 jaar) uit Vlijmen werd dit jaar Pabo-Voorleeskampioen van Nederland. In dit artikel beschrijft de auteur hoe dit proces verliep: voor haar maar ook voor haar docenten en medestudenten van de Fontys Pabo ‘s-Hertogenbosch.