Welkom
Hartelijk welkom op de website van MeerTaal. MeerTaal is een inspirerend en onafhankelijk tijdschrift over taal in het basisonderwijs. Het richt zich op taaldidactiek in de breedste zin van het woord. MeerTaal biedt een mix van theorie en praktijk, bedoeld voor iedereen die betrokken is bij het primair onderwijs: leraren, taalcoördinatoren, directies en pabo-studenten en -docenten.
Bekijk alle Taal = Meer
Word abonnee
Bekijk hier de optiesRedactie
Neem contact op met de redactieRedactioneel
Door Joanneke Prenger.
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Over tweetalig onderwijs in Nederland en daarbuiten
Myrna Feuerstake, Yeelen de Jong en Karel Philipsen
Tweetalig primair onderwijs (tpo) met Engels als tweede onderwijstaal is nieuw in Nederland. In dit artikel gaan de auteurs in op het wetenschappelijk onderzoek naar de effecten en inrichting van tpo, kijken ze over de landsgrenzen en bespreken ze de opkomst van deze nieuwe vorm van onderwijs.
Taaltalent
Het taaltalent van Claudia de Breij.
De hardnekkigheid van laaggeletterdheid
René Berends
In gesprek met Hanneke Wentink, manager Nederlands & communicatie bij Radboud in’to Languages aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.
‘Mijn zoontjes groeiden in alles bij de Taaltrein'
Ilona Roggeveld is moeder van Nolan (6) en Nelvin (6) die beiden een taalontwikkelingsstoornis (TOS) hebben.
Ipads in de begrijpend leesles
Sabine Oude Luttikhuis & Annette Schaafsma
In dit artikel beschrijven de auteurs aan de hand van een inspirerend praktijkvoorbeeld waarin verschillende apps worden gebruikt, hoe je iPads interactief kunt inzetten in het begrijpend leesonderwijs.
Taal is meer
Dolf Janson
Spelen met taal door middel van taalspellen voor leerlingen uit de midden- en bovenbouw.
Leesbegrip en leesplezier in de bovenbouw
Lezen met begrip is een van de belangrijkste vaardigheden die kinderen leren op de basisschool. Leesbegrip is onlosmakelijk verbonden met leesplezier: kinderen die lezen leuk vinden, zullen vaker boeken lezen en hun leesvaardigheid steeds verder uitbreiden. Leesbegrip en leesplezier van bovenbouwleerlingen vormden d...
Taalonderwijs in beeld
Op basisschool de Kruudwis in Venray wordt de taalmethode Taal in Beeld regelmatig flexibel en effectief ingezet. Via het leerstofoverzicht bij deze methode selecteren leraren zelf eenvoudig lesdoelen die op dat moment het beste passen bij de activiteiten in de klas. Zo kunnen ze makkelijk variëren op de in de metho...
Taalonderzoek in de praktijk
Yvonne van Rijk promoveerde in mei 2017 aan de Universiteit van Amsterdam met het proefschrift ‘Maximizing meaning: reading informative texts in Developmental Education’, een onderzoek naar het leren lezen van informatieve teksten in de midden-/bovenbouw van het Ontwikkelingsgericht Onderwijs.
Taalonderzoek in de praktijk
Suzan Nouwens is in 2017 gepromoveerd aan de Radboud Universiteit op de rol van executieve functies bij het ontwikkelen van begrijpend lezen in de bovenbouw van de basisschool.
Wees kieskeurig met prenten-apps
Dolf Janson
In de appstores van Apple en Google zijn veel apps te vinden met verhalen voor kinderen. Vrijwel altijd zijn die voorzien van veel toeters en bellen. Hierdoor verdwijnt het verhaal zelf wat naar de achtergrond. Dit heeft een negatief effect op de uitbreiding van de taalvaardigheid en de woordenschat. Het kan echter ...
Grammatica is leuk (deel 2)
Dolf Janson
In het eerste deel van deze korte serie over betekenisgericht grammaticaonderwijs zagen we hoe peuters met twee woorden al onderscheid weten te maken tussen doenzinnen en zijnzinnen. Nu bouwen we daarop voort en gaan we die zinnen al wat verder aankleden en onderzoeken
Taalonderwijs aan nieuwkomers
Pandora Versteden & Goedele Vandommele
Aan de slag met ongeletterde ogen: aandachtpunten bij de alfabetisering van nieuwkomers
Nog meer taal!
Redactioneel
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
De kleuterklas als voedingsbodem voor leesontwikkeling
Cindy Teunissen, Maud van Druenen en Kim Elzinga
Sinds mei 2017 is er een nieuw Protocol Preventie van Leesproblemen voor groep 1 en 2. Hier worden onder andere risicofactoren in beschreven die al in de kleuterklas gesignaleerd kunnen worden en die latere problemen met (leren) lezen kunnen voorspellen. Dit artikel beschrijft deze risicofactoren en geeft aan welke ...
Taaltalent
Het taaltalent van Arjen Lubach.
De verbeelding aan de macht
Saskia van Aartsen en René Berends
Het vertellen van verhalen staat onder druk. Leraren kiezen steeds vaker voor een filmpje of wat foto’s, pakken vaker een voorleesboek of geven leerlingen vaker een tekst te lezen, dan dat ze een verhaal vertellen. In dit artikel pleiten de auteurs voor hernieuwde aandacht voor de ‘ouderwetse’ vertelling. Hoewel… ‘o...
Leuker kunnen we het wel maken
Joanneke Prenger en Hieke van Til
Interview met Jan Paul Schutten over zijn visie op samenhang in het taal- en rekenonderwijs op de basisschool en het belang van jeugdliteratuur daarbij.
Taal is meer
Dolf Janson
Spelen met taal door middel van taalspellen voor leerlingen uit de midden- en bovenbouw.
'Juf, wat betekent vee?'
Folkert Kuiken
In de Basiswoordenlijst Amsterdamse Kleuters (BAK) zijn 3000 woorden opgenomen voor leerlingen in groep 1 en 2. In de Woordenlijst Amsterdamse Kinderen (WAK) zijn ruim 9000 woorden beschreven voor leerlingen van groep 3 t/m 8 (www.digiwak.nl). In dit artikel beschrijft de auteur hoe Digiwak tot stand is gekomen, we...
Taalonderwijs in beeld
Leerlingen uit groep 7a en 7b van de Dom Helder Camaraschool uit Groningen hebben echte speeddates gehouden met boeken. Gedurende 2 minuten hadden ze een ‘date’ met een ander kind. Om de beurt vertelden ze elkaar 1 minuut lang over hun favoriete boek.
Taalonderzoek in de praktijk
Fedor Baarslag heeft in het kader van zijn masterstudie Leren en Innoveren (MLI) onderzoek gedaan naar leesfilms. Loes van Druten promoveerde in 2016 aan de Radboud Universiteit met het proefschrift ‘linguistic diversity and early literacy learning’, een onderzoek naar de stimulering van taalontwikkeling van het jo...
Grammatica is leuk (deel 1)
Dolf Janson
De schoolgrammatica zoals die al decennia onderdeel is van het taalonderwijs, is qua inhoud en qua vorm niet aantrekkelijk. Dolf Janson zal in de drie nummers van MeerTaal, die dit schooljaar verschijnen, een inkijkje geven in een andere invulling van grammaticaonderwijs, gebaseerd op onderzoek en ontwikkelwerk vanu...
Het Lees Promotie Team aan de slag
Paul Smidt
Vier leerlingen uit groep 8 zitten in de hal van daltonschool obs ’t Schöppert in Hengelo (O) met elkaar te overleggen. Samen vormen zij het Lees Promotie Team (LPT) van de school. In dit artikel beschrijft Paul Smidt, leraar op het Schöppert, hoe ze als team leerlingen hierbij begeleiden.
Taalonderwijs aan nieuwkomers
Pandora Versteden en Goedele Vandommele
Hoe krijg je een goed zicht op de beginsituatie van nieuwkomers zonder hen te testen?
Nog meer taal!
Redactioneel
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Van taalarm naar taalrijk onderwijs
Anneke Smits en Erna van Koeven
Uit de laatste PISA-resultaten blijkt dat Nederland voor leesvaardigheid gezakt is op de internationale vergelijkingsladder: onze score is gedaald en het percentage laaggeletterde leerlingen is toegenomen. In dit artikel geven de auteurs een toelichting op deze resultaten: wat is er aan de hand?
Taaltalent
Het taaltalent van Ellen Deckwitz.
Geef ze de ruimte!
Nynke van der Schaaf
Kinderen leren veel uit de gesprekken die ze voeren met jou als leraar, maar uit het onderzoek van Nynke van der Schaaf naar gesprekken op de naschoolse opvang, blijkt dat kinderen ook heel veel leren van de gesprekken die ze met elkaar voeren. In dit artikel legt de auteur uit hoe je van dit soort gesprekken leermo...
'Juf dit is een mooi woord!'
Miriam Janssen en Jolanda Versluis
Door gebruik te maken van literatuur en het stimuleren van eigen creativiteit, leer je kinderen om naar de wereld te kijken vanuit verschillende invalshoeken en ‘out of the box’ te blijven denken. Om leraren hierbij te ondersteunen ontwikkelden de auteurs samen met scholen een leerlijn literatuur & lezen.