Weten

Hooggeëerd publiek!

Oefenen met theaterlezen, geïntegreerd met de didactische principes van RALFI, heeft een positief effect op het technisch leesniveau, de fluency en de leesmotivatie van leerlingen
met leesproblemen. Dat bleek in 2010 al uit het onderzoek Mag ik meedoen? Theaterlezen voor leerlingen met leesproblemen van Hanneke Stap...

Weten

Poëzie

Henriëtte Sikkema (11) zit in groep 8 van de Johannes Bogermanschool in Grootegast. Ze maakte het gedicht 'Zomervakantie'.

Weten

Nog meer taal!

Redactioneel

Redactioneel

Door Joanneke Prenger.

Weten

Inhoud

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Weten

Groengeelbruine mannetjes ont-armen of omarmen

Talensensibilisering is een manier om leerlingen en leraren op positieve wijze in contact te brengen met taaldiversiteit. Bij talensensibilisering is het niet de bedoeling dat leerlingen een specifieke taal leren, maar wel een open attitude ontwikkelen ten aanzien van talen en culturen. In dit tweeluik wordt op deze...

Columns

Taaltalent

Het taaltalent van Loesje.

Weten

Leren schrijven met peer response

Voor kinderen is schrijven zonder twijfel de moeilijkst te leren taalvaardigheid. Veel leraren ervaren het realiseren van goed schrijfonderwijs als een lastige en arbeidsintensieve taak. In het SLOproject “Leren schrijven met peer response” is lesmateriaal ontwikkeld voor de bovenbouw van het basisonderwijs en is he...

Weten

Taal inclusief!

Over de vraag: “Willen jullie meewerken aan het ontwikkelen van een plusboek bij onze taalmethode?” hoefden Manon Hulsbeek en Ellis Bronkhorst niet lang na te denken, want er was nauwelijks geschikt materiaal voor taalverrijking beschikbaar. In dit artikel vertellen zij over het ontwikkelwerk, illustreren dit met tw...

Doen

Tjee, er fietst een kikker over het water….

Taalonderwijs in beeld.

Weten

Zalf of crème

In dit artikel worden handvatten gegeven hoe je tijdens de voorbereiding en uitvoering van je taal- en zaakvaklessen om kunt gaan met de verschillen in woordkennis tussen leerlingen.

Praktijkonderzoek

Taalonderzoek in de praktijk

Sharon Holterman over het effect van woordleerstrategieën op de woordenschat van leerlingen en de samenhang met de leesvaardigheid.

Weten

Pictoverhalen

In de eerste leerjaren van de basisschool ligt traditioneel de nadruk op het ‘leren lezen’, waarna dit in de midden- en bovenbouw steeds meer verschuift naar ‘lezen om te leren’. Met andere woorden: de aandacht verschuift van technisch lezen naar begrijpend lezen.

Weten

Onderwijs aan anderstalige kleuters

Openbare basisschool De Broekheurne in Enschede heeft een schakelklas voor groep 2. Maximaal 12 kinderen uit de groepen 2 krijgen er drie ochtenden per week, gedurende een jaar, extra aandacht op het gebied van taal. De rest van de tijd gaan deze leerlingen naar hun eigen groep. Doordat de groep klein is, krijgen ze...

Weten

Poëzie

Melle is 8 jaar en zit in klas 3 (groep 5) van de Widar Vrijeschool in Groningen. Hij schreef 'Wonen in de bomen'.

Weten

Nog meer taal!

Redactioneel

Redactioneel

Door Joanneke Prenger.

Weten

Inhoud

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Weten

Wetenschap en technologie creëert uitdagende taalsituaties

In dit artikel beschrijven we hoe de Radboud Universiteit Nijmegen binnen het onderzoeksprogramma TalentenKracht een antwoord probeert te vinden op de volgende drie vragen. Welke rol speelt taal bij het leren onderzoeken? Hoe kan de leraar mondelinge taalvaardigheden extra stimuleren in deze situaties? En hoe kunnen...

Columns

Column - Kan het nóg liever?

Column door Corine Snel.

Weten

Begrijp jij wat je leest?

Wat op het rooster staat als ‘begrijpend lezen’ krijgt in veel scholen de nodige aandacht. Met name schoolleiders vragen zich af hoe de score op toetsen kan worden opgekrikt. Leraren zouden vooral graag meer merken van de transfer naar lezen in andere vakken. In dit artikel geeft Dolf Janson naar aanleiding van leso...

Column - Verhalen in mijn hoofd

Column door Fatema Akhlaqi.

Columns

Taaltalent

Het taaltalent van Tjibbe Veldkamp en meester Boswijk.

Weten

De taal van het water klatert…

Krachtige, prachtige taal in een nieuwe gedichtenbundel, verzameld door Hans en Monique Hagen.

Weten

Begrijpend lezen: het kan slimmer en beter

Lezen met begrip is een complexe vaardigheid. Onder invloed van krimp en de wet op passend onderwijs worden de niveauverschillen tussen leerlingen in klassen steeds groter, maar de beschikbare onderwijstijd blijft hetzelfde. Dit stelt leraren voor een nog grotere opgave. Hoe vind je als leraar de juiste handelingsge...

Columns

Column - Taalfouten of spellingfouten?

Column door Dolf Janson.

Weten

Taalonderzoek in de praktijk

Op 10 juni 2013 promoveerde .Jantien Smit op het onderzoek dat ze uitvoerde aan het Freudenthal Instituut voor Bètawetenschappen van de Universiteit Utrecht. Ze ontwikkelde een repertoire van docentstrategieën waarmee leraren vaktaalontwikkeling kunnen bevorderen. Met deze “scaffolding”-strategieën zetten leraren de...

Weten

Zo stil als dynamiet dat opgeslagen ligt

Het herkennen van figuurlijk taalgebruik wordt in het referentiekader pas genoemd bij niveau 2F in het domein lezen. Toch is het ook heel goed mogelijk en leuk om ook al met jonge kinderen te werken aan het herkennen van beeldspraak.

Weten

Schrijfmeters maken

Hoe kun je de schrijfontwikkeling van je leerlingen volgen? Voor het volgen van de ontwikkeling van de schrijfvaardigheid van leerlingen bevat het LVS van het Cito geen toetsen. Wat zijn de alternatieven? In dit artikel bespreken Kees de Glopper en Joanneke Prenger de mogelijkheid om beoordelingsschalen te gebruiken...

Weten

Poëzie

Mea Rinsema is 12 jaar, als ze het gedicht 'Niets' schrijft. Ze is leerling van de Nassauschool in Groningen

Weten

Nog meer taal!

Doen

Taalonderwijs in beeld

Schooltijd.

Weten

Werken aan woordenschat

Kinderen hebben een flinke voorsprong op school als ze een grote woordenschat hebben die ze actief en flexibel kunnen inzetten. Een goed ontwikkelde woordenschat is een belangrijke factor voor succes in hun schoolloopbaan en voor het latere functioneren in onze kennismaatschappij.

Redactioneel

Redactioneel

Door Joanneke Prenger.

Weten

Inhoud

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Weten

De meerwaarde van samen observeren

Sinds de invoering van het Referentiekader Taal wordt van leraren nog meer dan voorheen verwacht dat ze de ontwikkeling van leerlingen op de verschillende taaldomeinen volgen. Voor de domeinen mondelinge vaardigheid en schrijfvaardigheid is dit vaak geen eenvoudige klus, ook door het ontbreken van goede instrumenten.