Welkom
Hartelijk welkom op de website van MeerTaal. MeerTaal is een inspirerend en onafhankelijk tijdschrift over taal in het basisonderwijs. Het richt zich op taaldidactiek in de breedste zin van het woord. MeerTaal biedt een mix van theorie en praktijk, bedoeld voor iedereen die betrokken is bij het primair onderwijs: leraren, taalcoördinatoren, directies en pabo-studenten en -docenten.

Bekijk alle Taal = Meer
Word abonnee
Bekijk hier de optiesRedactie
Neem contact op met de redactie_w400_h260_bg.jpg)
Taalonderzoek in de praktijk: Inger van Gennep en Stiene Prinsen
Marian Bruggink
Uit het praktijkonderzoek van Van Gennep bleek dat ondanks het belang van de beheersing van algemene en meer specifieke (school)taal bij rekenen-wiskunde, leraren onvoldoende aandacht hadden voor zowel begrip van die taal, als voor het zelf gebruiken van die taal door de leerlingen.
Uit het praktijkonderzoek van Pri...
_w400_h260_bg.png)
Een sterk leesbeleid op elke school: van le(r/v)ensbelang!
Iris Vansteelandt
Zowel in de voorstellen van de Taalraad Begrijpend Lezen als in het onlangs verschenen advies Lees! Een oproep tot een leesoffensief wordt de oproep gedaan om ervoor te zorgen dat elke school een duurzaam leesbeleid heeft. Wat daaronder moet worden verstaan en hoe dat tot stand kan komen, beschrijft Vansteelandt.
_w400_h260_bg.jpg)
Wat ik zing maak ik me eigen. Hoe muziek en taal elkaar kunnen versterken
Jan de Waard
Tekstdichter en componist De Waard maakte bij de thema’s van Jeelo 48 liederen, maar paste de stijl en sfeer van tekst en muziek steeds aan bij de aard van zo’n thema. Taal en muziek zijn daardoor onlosmakelijk verbonden.
_w400_h260_bg.jpg)
Taaldenkgesprekken: samen denken en praten over een krachtige kwestie maakt taalleren spannend.
Hanna Kuijs en Resi Damhuis
In een taaldenkgesprek daagt de leraar leerlingen uit om mee te doen, mee te denken en mee te praten. Ook in een groep nieuwkomers bevatten is dat heel nuttig, want zo’n gesprek bevat alle noodzakelijke ingrediënten voor taalverwerving: sociale interactie met rijk taalaanbod en uitgedaagde taalproductie.
_w400_h260_bg.jpg)
Nog meer taal
redactie
Hier worden drie nieuwe uitgaven gesignaleerd: Hoeveel talen spreek jij?, Lees! Een oproep tot een leesoffensief, Literaire gesprekken in de klas.
_w400_h260_bg.jpg)
Iedereen taalcompetent in de 21e eeuw? - drie uitdagingen voor het po
prof. dr. Kris Van den Branden
Van den Branden benoemt drie uitdagingen voor het taalonderwijs in de basisschool:
1. Actualiseer het curriculum en baseer doelen en inhouden op wat kinderen in de 21e eeuw met taal moeten kunnen doen. 2. Baseer de didactiek op wat wetenschappers in de 21e eeuw weten over krachtig taalonderwijs en maak je taalonderw...

redactioneel
Joanneke Prenger
_w400_h260_bg.jpg)
inhoudsopgave
redactie
_w400_h260_bg.jpg)
Het taaltalent van Lilian Marijnissen
Itie van den Berg
Lilian Marijnissen is fractievoorzitter van de SP in de Tweede Kamer. Zij werd door het wekelijkse radioprogramma De Taalstaat uitgeroepen Taalstaatmeester 2018, vanwege haar heldere taalgebruik. Dit was aanleiding om eens na te gaan welke invloeden dat taalgebruik hadden geholpen.
_w400_h260_bg.jpg)
Uitgesproken mondelinge taalvaardigheid
Maartje v.d.Velde, Susanne Rijken, Marleen v.d.Lubbe
In het schooljaar 2016-2017 is in opdracht van de Onderwijsinspectie een peilingsonderzoek naar mondelinge taalvaardigheid uitgevoerd. Dit onderzoek richtte zich op de vaardigheden spreken, luisteren en gesprek voeren, zoals die in de referentieniveaus 1F en 2F zijn beschreven. Het aantal leerlingen dat 2F haalt is ...
_w400_h260_bg.jpg)
Als we de verteltas weer inleveren, zijn we allemaal verdrietig
Merve Çakmak
De auteur werkt als ouder op school mee om verteltassen te maken. Zo’n tas bevat een boek en allerlei materialen die aansluiten bij het verhaal en is versiert op een daarbij passende wijze. Zij vertelt hoe haar kinderen thuis met zo’n tas aan het werk gaan.
_w400_h260_bg.jpg)
Stelonderwijs: wat weten we uit onderzoek en praktijk?
Eline Seinhorst en Eric Besselink
De auteurs beschrijven wat bekend is over effectieve schrijfaanpakken en spitsen dit toe op wat leraren hiervan in hun praktijk bruikbaar vinden. Dit vertalen zij vervolgens naar stelonderwijs op de pabo. Door de schrijftaak persoonlijk en betekenisvol te maken en leerlingen kunnen samenwerken, blijkt dat de kwalite...
_w400_h260_bg.jpg)
Voorlichting
Patty Roos
De auteur beschrijft haar band met een leerlinge van wie de moeder al is overleden en die haar nu ziet als een rolmodel bij haar groei naar tiener.
_w400_h260_bg.jpg)
Taal = meer
Dolf Janson
Onderzoeks- en uitprobeeropdrachten voor leerlingen over reclametaal, beroepsaanduidingen voor mannen en vrouwen, en het ontwerpen en toepassen van vormen van geheimtaal.
_w400_h260_bg.jpg)
Iedereen heet hier zo raar
Carolien Frijns
De auteur beschrijft haar eerste contact met een nieuwe leerling op een Vlaamse school, afkomstig uit Colombia, die nog geen Nederlands/Vlaams spreekt, maar Spaans.
_w400_h260_bg.jpg)
Stimuleren van geletterdheid met een prentenboek als uitgangspunt
Hetty van den Berg
Tien procent van de leerlingen dreigt als laaggeletterde van school te komen. Dit kun je als team voorkomen door doelgericht het taalgebruik te stimuleren vanaf leerjaar 1, o.m. door een actieve inzet van prentenboeken. Rond die prentenboeken kunnen dan activiteiten en voorwerpen ingezet worden die het verhaal tot l...
_w400_h260_bg.jpg)
Taal en muziek samen
Itie van den Berg
Op basisschool De Poolster uit Nieuw Roden gaat groep 8 opera De Mikado opvoeren. Dat vraagt veel leeswerk, maar met dat doel voor ogen blijkt dit herhaald en met verschillende intonaties lezen van de rollen een prettige uitdaging.
_w400_h260_bg.jpg)
taalonderzoek in de praktijk - Eline Prijs
Marian Bruggink
Eline Prijs deed onderzoek in tweetalig primair onderwijs (Nederlands en Engels) naar de verschillen in taalgebruik tussen leerlingen met Nederlands als thuistaal en NT2-leerlingen. Hieruit bleek dat de beide groepen niet significant verschilden bij het vertellen van een verhaaltje in het Nederlands, maar dat de NT2...
_w400_h260_bgtop.jpg)
Taalonderzoek in de praktijk - Femke van der Wilt
Marian Bruggink
Femke van der Wilt promoveerde aan de VU op de rol van communicatieve taalvaardigheid bij sociale afwijzing. Leidt een lager niveau van taalvaardigheid eerder tot sociale afwijzing dan bij kinderen die dit lagere niveau niet hebben? In de literatuur is vrijwel alleen de woordenschat onderzocht. Daarom onderzocht zij...
Nog meer taal - strooigoed
redactie
Signalering van Reflectiewijzer mondelinge taalvaardigheid (www.peilpunt.nl) en van lesmateriaal mondelinge taal dat bij de peiling is gebruikt (www.slo.nl). Op deze site zijn ook lesactiviteiten te downloaden om aandacht aan meertaligheid te schenken. Verder het nieuw verschenen boek Leren kun je observeren (www.j...
_w400_h260_bg.jpg)
Gebarentaal voor iedereen! Over het belang van gebarentaal voor horende kinderen
Prof.dr. O.A. Crasborn
3000 kinderen kregen een kennismakingsles Nederlandse Gebarentaal, een van onze inheemse talen. Het enthousiasme van leerlingen en leraren kwam door nieuwsgierigheid en het besef dat deze vaardigheid bijdraagt aan een meer inclusieve samenleving. Hoe jonger je een taal leert, hoe minder moeite dat kost en het werkt ...
_w400_h260_bg.jpg)
sbo De Carrousel in Hoogeveen – ontwikkelschool in de kijker
Roselie Drost en Nynke Mesken
In dit derde portret van een ontwikkelschool van Curriculum.nu voor het leergebied Nederlands lezen we hoe het bespreken van de tussenproducten in het team, met een groepje ouders en met leerlingen informatie en bewustwording oplevert. Ouders en leerlingen hebben verschillende voorkeuren. Het team komt ook in bewegi...
_w400_h260_bg.jpg)
Beter tweedetaalleren met handen en voeten?
Hanneke Pot
De dissertatie van de auteur over het effect van Total Physical Response (TPR) beschrijft dat de verschillende aanpakken geen effect hadden op het resultaat op woordenschattoetsen. Wel bleek het apart nemen van de betreffende kleuters voor woordenschatuitbreiding en hen dan alle aandacht geven effectief. Een laptop ...
inhoudsopgave
redactioneel
Joanneke Prenger
_w400_h260_bg.jpg)
Je kunt niets zonder kennis - taalonderwijs zonder trucjes
Prof.dr. Marc van Oostendorp
Naar aanleiding van de publicatie van de zg. Grote Opdrachten van de ontwikkelgroep Nederlands van Curriculum.nu beschrijft Marc van Oostendorp wat hem in deze teksten opvalt. Zijn motto is daarbij dat je moedertaal leren nooit ophoudt en dat het daarom belangrijk is om leerlingen niet alleen te trainen in hun taalv...
_w400_h260_bg.jpg)
Het taaltalent van Annet Schaap
Itie v.d. Berg
Dit artikel beschrijft hoe de succesvolle illustratrice Annet Schaap ertoe gekomen is om zelf een boek te schrijven: het meermalen bekroonde boek Lampje.
_w400_h260_bg.jpg)
Woorden en betekenissen Woordenschat verbinden met taalbeschouwing
Dolf Janson
Vaak hangt de betekenis van woorden af van wie zo’n woord gebruikt en in welke context. Daarmee is kennis van woorden verbonden met taalbeschouwen en zelfs met filosoferen. Dat klinkt misschien heel moeilijk en theoretisch, maar het kan al met kleuters laat Dolf Janson in dit artikel zien.
_w400_h260_bg.jpg)
Taal uit de gevangenis
Itie v.d. Berg
Het voorleesproject in de gevangenis van Dordrecht, waarbij gedetineerde vaders hun kind(eren) mogen voorlezen, blijkt een succes voor beiden.
_w400_h260_bg.jpg)
Meer meertaligheid in het basisonderwijs…Ja maar, hoe? Nieuwe inzichten door meertaligheidsprojecten
Dr. Joana Duarte en Dr. Mirjam Günther
Nederland is rijk aan talige en culturele diversiteit maar toch blijft de hoofdtaal van het curriculum het Nederlands. Andere talen, zoals migranten- of streektalen spelen een kleinere (of geen) rol in het onderwijs. In dit artikel worden de achtergronden en bedoelingen besproken van recent gestarte projecten vanuit...
_w400_h260_bg.jpg)
Rapporten
Patty Roos
Column leraar: over de ervaringen met het leerlingen laten opstellen van een rapport over hun leraar.
_w400_h260_bg.jpg)
Taal=meer
Dolf Janson
Suggesties om onderzoekende taalactiviteiten te laten doen door en met de leerlingen.
_w400_h260_bg.jpg)
Als we durven
Carolien Frijns
Column taalexpert over het effect van een betekenisvolle creatieve schrijfopdracht.
_w400_h260_bg.jpg)
Alle kleuters hebben iets te vertellen
Hieke van Til & Marian Bruggink
De verhalen van kleuters zijn niet altijd goed te volgen en lang niet allemaal vertellen ze uit zichzelf en met gemak. Ze zijn soms verlegen, onzeker, beheersen de taal onvoldoende of hebben last van een combinatie daarvan. Maar álle kleuters hebben iets te vertellen, laten Hieke van Til en Marian Bruggink in dit ar...
_w400_h260_bg.jpg)
Taalonderwijs in rijke thema’s
Marit v.d. Meulen
Aan de hand van een fotoverslag wordt duidelijk hoe Marit van der Meulen, die werkt op RKB De Regenboog in Zoetermeer (groep 6), vorig schooljaar met groep 5 is gestart met themagericht taalonderwijs. Zij deed dit vanuit de behoefte aan zinvol, motiverend en effectief taalonderwijs. Op De Regenboog zitten veel ander...
_w400_h260_bg.jpg)
Taalonderzoek in de praktijk: Harry Stokhof
Marian Bruggink
Harry Stokhof promoveerde juni 2018 aan de Open Universiteit op het proefschrift: “How to guide effective student questioning?” een onderzoek naar de begeleiding van vraaggestuurd onderwijs.
Leraren hebben hiervoor een flexibele ondersteuning nodig, die enerzijds structuur geeft om voorkennis te verkennen, leervrage...