Welkom

Hartelijk welkom op de website van MeerTaal. MeerTaal is een inspirerend en onafhankelijk tijdschrift over taal in het basisonderwijs. Het richt zich op taaldidactiek in de breedste zin van het woord. MeerTaal biedt een mix van theorie en praktijk, bedoeld voor iedereen die betrokken is bij het primair onderwijs: leraren, taalcoördinatoren, directies en pabo-studenten en -docenten.

Bekijk alle Taal = Meer

Word abonnee

Bekijk hier de opties

Redactie

Neem contact op met de redactie

AI: vermijden of omarmen?

Via sociale media word ik op dit moment overspoeld door berichten over AI. Ook in het (taal-) onderwijs gaat AI een steeds grotere rol spelen, dus we kunnen er niet omheen om in MeerTaal aandacht te besteden aan deze ontwikkeling. Moeten we AI vermijden of omarmen? Je hoort veel negatieve geluiden over AI. Er zijn g...

Artikelen

Spontaan spellen

Leg de basis voor geletterdheid

Kinderen die op jonge leeftijd de ruimte krijgen om spontaan te spellen, ontwikkelen later sterkere lees- en spellingvaardigheden. Al vanaf 2,5 jaar laten kinderen spontane spelling zien door ‘alsof’ te schrijven en lezen in hun spel. Hoe herken je deze uiting van beginnende geletterdheid? En op welke manier kun je ...

Taaltalent

Hendrik Jan Bökkers

Het taaltalent van…

Hendrik Jan Bökkers is als zanger en liedjesschrijver in het Oosten al jaren populair. Hij zong bij Jovink en de Voederbietels en heeft inmiddels succes met zijn eigen band De Bökkers. Zijn bewuste keuze voor het zingen in het Nedersaksisch maakte bij Beste zangers in 2021 zoveel indruk, dat de zangeres Karsu een li...

Artikelen

“Zo zou het leesonderwijs bij ons moeten zijn!”

Wat pabostudenten kunnen leren van een internationale studiereis

Een internationale stage of studiereis biedt vierdejaars pabostudenten van Hogeschool de Kempel de kans om hun klaslokaal tijdelijk te verruilen voor een leeromgeving over de grens. Deze buitenlandse ervaringen vormen vaak een van de hoogtepunten van hun opleiding, waarin onderwijs en cultuur hand in hand gaan. In d...

Column

De stille vinger

Mijn kinderen zaten op de grond met een prentenboek, verzonken in hun eigen spel. Toen ik zei dat het tijd was om naar bed te gaan, onderbrak mijn zoon Gijs mij kordaat. “Ik zie geen stille vinger, papa, en als je wat wil zeggen moet je een stille vinger opsteken!” Er sprak een vanzelfsprekendheid uit: zo doen we da...

Artikelen

Meer zin in lezen met Leesbeesten!

Een ludodidactische benadering van leesonderwijs

“Mogen we vanmiddag een spelletje doen?” roept Safae. “Nee, we gaan eerst begrijpend lezen”, antwoordt de meester. “Alwéér begrijpend lezen?” roept Ymar zuchtend. Dit is de realiteit op veel Nederlandse basisscholen. Uit onderzoek weten we dat veel Nederlandse kinderen niet graag lezen. Spelletjes doen en gamen zijn...

Column

Onderschat

Imran is net twaalf en een jaar bij ons op school. Tijdens de Estafette-leeslessen maakt hij een ongemotiveerde indruk. Hij heeft met veel moeite net AVI-niveau eind 3 gehaald. Het beeld dat wij van hem hebben, is dat van een onzekere jongen die zijn ouders en Syrië enorm mist, daar wel onderwijs heeft gevolgd, maar...

Rijke teksten in de praktijk

Rijke teksten in de praktijk

Langere tijd met leerlingen lezen, schrijven en praten vergroot hun kennis van de wereld en daarmee ook hun begrip van teksten over dat onderwerp. Ook werk je aan duurzame woordenschatontwikkeling van de begrippen en woorden die in je thema aan de orde komen. In deze nieuwe rubriek bieden we je elk nummer een set va...

Meertalig

Kleurrijke gesprekken met meertalige moeders

Met een kistje bontgekleurde primula’s achterop fietste ik eind januari naar basisschool de Panda. De plantjes op de tafel in het ouderlokaal, naast de thee en koekjes, zagen er gezellig uit. En dat bleek een voorbode.

 

Even later stond ik samen met de directeur een paar moeders van kinderen uit groep 6 te verwel...

Artikelen

De kracht van modelleren in schrijfonderwijs

Effectief aan de slag met schrijfstrategieën

Net als in Nederland wordt in het basisonderwijs in Vlaanderen geworsteld met het vormgeven van effectief schrijfonderwijs. Met expliciete aandacht voor schrijfstrategieën en het modelleren hiervan willen de onderzoekers van het project SOS Schrijven op School helder krijgen wat werkt. In dit artikel delen zij hun b...

MeerTaal Doen

Meertaal Doen!

In de definitieve conceptkerndoelen is veel aandacht voor productieve taalvaardigheid. En terecht: kinderen worden taalvaardiger door te lezen en te luisteren én door zelf te spreken en te schrijven. In deze rubriek geven we praktische voorbeelden, aansluitend bij de definitieve conceptkerndoelen.

 

Dit past onder...

Bij ons op de PABO

Een meertalige mindset ontwikkelen

Hogeschool de Kempel ligt in een regio die zich kenmerkt door een grote toestroom van kenniswerkers, arbeidsmigranten en vluchtelingen, waardoor de leerlingpopulatie op scholen steeds diverser wordt. Belangrijk dus om pabostudenten al tijdens hun studie goed voor te bereiden op het lesgeven aan deze meertalige doelg...

Praktijkonderzoek

Brechtje van Zeijts

Brechtje van Zeijts promoveerde op 23 januari 2025 aan de Erasmus Universiteit Rotterdam op haar onderzoek naar video’s binnen het begrijpend leesonderwijs. Wat zijn de verschillen en overeenkomsten tussen het begrijpen van teksten en video’s? En kunnen video’s effectief worden ingezet binnen het leesonderwijs?

 

...
Artikelen

Het staat of valt met een goede prompt!

AI-ondersteuning in en buiten de klas

Vanuit zijn ervaring als ICT-docent vertelt Rik Santegoets in dit interview met Monica Koster en Lucienne Rijks hoe leraren AI functioneel kunnen inzetten om hun (meertalige) leerlingen te ondersteunen met hun taal- en leesontwikkeling. Hij bespreekt meerdere programma’s waarbij hij heel veel praktische tips deelt.

...
Artikelen

Het Klankkwartier werkt!

De kracht van een leesroutine

De onderbouw van basisschool Frankendael heeft na een interne scholing over technisch lezen een aanpak ontwikkeld voor een succesvolle leesstart. In dit artikel vertellen drie leerkrachten waar deze aanpak op is gebaseerd, hoe het werkt en wat de positieve effecten zijn.

MeerBoek

Vandaag komen we niet meer thuis

In Vandaag komen we niet meer thuis vlucht Mirza met zijn vader naar diens geboorteland. Daar moet hij stapje voor stapje een nieuw leven opbouwen. Mirza komt er pas na een tijdje achter waarom ze moesten vertrekken en dat ze niet meer terug zullen gaan. Dat is een grote klap voor hem.

Dit boek speelt in de Levaren...

Nog meer taal!

Nog meer taal!

In deze editie:

  • Onze redacteur is enthousiast over...
  • Kwaliteitskader Leermiddelen Taal
  • Kindertekst van Tycho over de kurkumaproef.

Over methodes en shredders

Regelmatig woon ik bijeenkomsten bij over taalonderwijs: symposia, studiedagen, congressen en netwerkdagen. Het is altijd weer inspirerend om bij dit soort gelegenheden bijgepraat te worden over de nieuwste inzichten en mooie voorbeelden van good practices te zien. Op deze bijeenkomsten doe ik ook vaak ideeën op voo...

Help, een TOS!

Ondersteuning bij een taalontwikkelingsstoornis

Voor juf Emma is het omgaan met TOS dagelijkse kost. Bauke (4,5) speelt samen met zijn vriend met constructiemateriaal. Zijn vriendje gaat bouwen, ‘maa, i wiwwe (maar ik wil)’, roept Bauke gefrustreerd. Hij wijst naar het dak, dat hij wil afmaken. ‘Di(t) blijve staa(n), dee moe blijve!’. Hij wil zijn vriendje slaan....

Taaltalent

Bas Maliepaard

Het taaltalent van…

Zeg je Bas Maliepaard, dan denk je aan De Grote Vriendelijke Podcast die Bas al zeven jaar tweewekelijks samen met Jaap Friso maakt. Met deze podcast wonnen ze een Dutch Podcast Award. Behalve praten over boeken met schrijvers en illustratoren, schrijft Bas ook graag over kinder- en jeugdboeken, zoals recensies voor...

Artikelen

Weer zin in het taalonderwijs!

De nieuwe kerndoelen prikkelen docenten en studenten op de pabo

Met nieuwe wettelijke kaders voor het basisonderwijs, verandert ook het onderwijs op de pabo. Joanneke Prenger vroeg twee pabo-docenten Nederlands en twee van hun studenten hoe de actualisatie nu al hun

taalonderwijs beïnvloedt en welke kansen zij zien voor de toekomst.

Column

Hoe denken jullie dat het verhaal nu verder gaat?

Toen ik nog televisieprogramma’s maakte interviewde ik een keer een jonge Afghaanse vluchteling. Hij vertelde me over de barre tocht die hij met z’n ouders en een broertje maakte. Het doet zijn levensverhaal tekort om het avonturen te noemen, maar ik realiseerde me toen voor het eerst dat de narigheid waarin asielzo...

Artikelen

Vloeiend leren lezen met rijke teksten

Geïntegreerd en betekenisvol leesonderwijs

We zien steeds meer scholen die voor het bevorderen van leesbegrip werken met zelfgekozen, rijke teksten. Veel leerkrachten geven echter aan dat ze het lastig vinden om leesactiviteiten zo te ontwerpen dat ze óók bijdragen aan de technische leesontwikkeling van leerlingen. In dit artikel vind je houvast om leerlinge...

Column

In een gedicht zit heel de wereld

De bel is gegaan. Langzaam druppelen de kinderen de klas binnen. “We beginnen vandaag met een gedicht”, zeg ik enthousiast. Veertien paar ogen kijken me verwachtingsvol aan. Als de juf weer een boek heeft, is dat een feestje!

 

Ik tover de gedichtenbundel Dag huis, ben je thuis? van Riet Wille tevoorschijn en draa...

Rijke teksten in de praktijk

Kunnen bomen praten?

Langere tijd met leerlingen lezen, schrijven en praten vergroot hun kennis van de wereld en daarmee ook hun begrip van teksten over dat onderwerp. Ook werk je aan duurzame woordenschatontwikkeling van de begrippen en woorden die in je thema aan de orde komen. In deze nieuwe rubriek bieden we je elk nummer een set va...

Meertalig

Welkom nieuwkomer!

 Op Kuna Mondo bereiden wij nieuwkomersleerlingen zo goed mogelijk voor op het regulier onderwijs, maar hoe worden deze leerlingen daar vervolgens begeleid? De benodigde expertise is niet altijd aanwezig, terwijl bekend is dat het zo’n vier jaar duurt tot een nieuwkomer de Nederlandse taalvaardigheid bereikt om op l...

Artikelen

Verbetering van schrijfonderwijs begint op de pabo

Investeren in schrijfdidactiek is haalbaar en effectief

Hoe zorg je ervoor dat aanstaande leerkrachten goed voorbereid zijn op het geven van lessen waardoor leerlingen echt betere teksten gaan schrijven? Pabo-docent Albert van Zanten gebruikt wetenschappelijke inzichten als basis voor een vak over schrijfdidactiek en merkt dat dit hem en zijn studenten meer grip geeft op...

MeerTaal Doen

Meertaal Doen!

In de conceptkerndoelen is veel aandacht voor productieve taalvaardigheid. En terecht: kinderen worden taalvaardiger door te lezen en te luisteren én door zelf te spreken en te schrijven. In deze rubriek geven we praktische voorbeelden, aansluitend bij de nieuwe conceptkerndoelen.

 

Het thema van deze keer is Gelo...

Bij ons op de PABO

Ieder kind heeft een verhaal

Hoe zorg je ervoor dat ieder kind, ongeacht achtergrond of omgeving, kan meedoen en zich kan ontwikkelen? Bij Spring starten we altijd vanuit de bedoeling: hoe maak je onderwijs dat bijdraagt aan de brede vorming van kinderen? De Taalronde van Taalvorming is een krachtige didactische werkvorm voor taalverrijking die...

Praktijkonderzoek

Hanneke Leeuwestein

Hanneke Leeuwestein promoveerde op 10 oktober 2024 aan de Rijksuniversiteit Groningen op haar onderzoek naar het psychologisch welbevinden en de tweedetaalverwerving van jonge vluchtelingleerlingen in Nederland.

 

Wat was de aanleiding voor je onderzoek?

 

Kinderen die naar Nederland zijn gevlucht komen in Neder...

Artikelen

Grip op teksten, grip op kennis

Hoe combineer je tekststructuuronderwijs met Natuur & Techniek?

Onderzoeksactiviteiten binnen de zaakvakken laten zich goed combineren met functionele lees- en schrijfopdrachten. Een win-winsituatie, die ook nog eens motiverend werkt voor leerlingen. Hilde Kooiker en Jacqueline Evers-Vermeul ontwierpen en onderzochten lesmaterialen waarin lees- en schrijfonderwijs werd gecombine...

Artikelen

Laat van je lezen!

Oproep van de Nederlandse Kinderboekenambassadeur

Veel mensen zijn zich niet bewust van het bestaan van een Kinderboekenambassadeur. Een van mijn doelstellingen is om daar verandering in te brengen. Via sociale media, interviews en artikelen probeer ik mijn rol zichtbaar te maken. Daarnaast zoek ik veel contact met leerkrachten en besteed ik aandacht aan diverse in...

MeerBoek

Zindzi Zevenbergen

In Manie Schaafijs vertel ik het spannende levensverhaal van Francisco, de overgrootvader van illustrator Hedy Tjin. Hij bracht schaafijs zo’n honderd jaar geleden naar Suriname. Naast historische archieven had ik nog een belangrijke informatiebron: de herinneringen van familieleden. In het boek kibbelen de ooms en ...

Nog meer taal!

Nog meer taal!

In deze editie:

  • Onze redacteur is enthousiast over...
  • LNT netwerkdag
  • Kindertekst van Sofia over Martin Luther King.

Lichtpuntjes

De winter is altijd een seizoen met twee gezichten. Aan de ene kant koud, donker en guur, maar aan de andere kant ook de warmte en gezelligheid van de feestdagen en belofte van een nieuw begin. Het is een tijd van terugblikken op het jaar dat is geweest en vooruitkijken naar het jaar dat als een onbeschreven blad vo...

Artikelen

Schrijven om te leren

Dieper begrip en betere verwerking van de leerstof

Schrijven heeft in de nieuwe conceptkerndoelen Nederlands een prominente plaats gekregen, met schrijven om te leren als zelfstandig kerndoel. Van scholen wordt gevraagd dat zij de taalontwikkeling van de leerling in alle leergebieden stimuleren. Hoe je schrijfonderwijs en vakinhoud aan elkaar kunt verbinden zodat ze...

Vangorcumtijdschriften.nl maakt gebruik van cookies.

Welkom! Leuk dat je een bezoekje brengt op vangorcumtijdschriften.nl. Wij, en derde partijen, maken op onze websites gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden (bijvoorbeeld het sturen van een bericht als je winkelwagen nog vol is). Door op 'Zelf instellen' te klikken, kun je meer lezen over onze cookies en je voorkeuren aanpassen.

Zelf instellen
Alle cookies accepteren
Uw cookie instellingen
Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.
Functionele cookies

Functionele cookies ondersteunen de basisfuncties van een website zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren functioneren.

Analytische cookies

Analytische cookies helpen ons om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met onze website door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren. Deze informatie wordt gebruikt om de website te verbeteren.

Marketing en tracking cookies

Marketing cookies worden gebruikt voor het functioneren van ons opvolgsysteem met betrekking tot account activiteiten(als het niet kunnen afronden van bestelling). Ook wordt er informatie verzameld om dit zoveel mogelijk aan te sluiten bij je interesses.

Cookies instellingen opslaan