Welkom
Hartelijk welkom op de website van MeerTaal. MeerTaal is een inspirerend en onafhankelijk tijdschrift over taal in het basisonderwijs. Het richt zich op taaldidactiek in de breedste zin van het woord. MeerTaal biedt een mix van theorie en praktijk, bedoeld voor iedereen die betrokken is bij het primair onderwijs: leraren, taalcoördinatoren, directies en pabo-studenten en -docenten.
Bekijk alle Taal = Meer
Word abonnee
Bekijk hier de optiesRedactie
Neem contact op met de redactieHet Mooie Kinderboekenfestival
Dominique Dammers
‘Whaa, nou mag ik eindelijk ook eens naar een festival!’ Het is zondag 19 juni en we zijn onderweg naar Den Bosch voor Het Mooie Kinderboekenfestival. Mijn zoon Peter wilde een vriendje meenemen, en het was Leon die zich zo verheugde op zijn eigen festival.
Lekker lezen met games?
Motiverende aspecten van games toepassen bij lezen
Frank Bovenkerk en Itie van den Berg
Veel leerlingen zijn enthousiaste gamers, maar moeilijk te porren voor het lezen van boeken in hun vrije tijd. Zou je games en lezen met elkaar kunnen verbinden om leerlingen enthousiast te krijgen voor lezen? Itie van den Berg ging samen met spelontwerper Frank Bovenkerk op zoek naar het antwoord op deze vraag.
...
'Juf, we vinden de lessen zo veel leuker'
Carmen Schrijver
Als ik deze column schrijf, zit er alweer een paar maanden een nieuwe groep 8 voor mijn neus. En hoe anders zal het dit jaar op het terrein van begrijpend lezen gaan in vergelijking met jaren geleden. In mijn eerste twee jaar begonnen de kinderen al te zuchten en puffen, zodra ik de woorden ‘begrijpend lezen’ noemde...
Rijke Teksten
in de praktijk
Karin Haar en Nina Lathouwers
Langere tijd met leerlingen lezen, schrijven en praten rondom een thema vergroot hun kennis en begrip van de wereld. Ook werk je aan duurzame woordenschatontwikkeling van de begrippen en woorden die in het thema aan de orde komen.
Het thema van deze keer is ’s Avonds als het donker wordt. Download de pdf bovenaa...
Laat de werkelijkheid los, houd de herinnering vast!
Chatharina Valckx
Vuurtje en de dikke steen is een poëtisch, absurdistisch verhaal over herinnering, de natuur en de tijd die vergaat. Mooie thema’s om mee aan de slag te gaan in de klas. Vuurtje is een meisje met brandend haar, dat dooft als ze in de regen loopt. Op een dag gaat ze op een dikke steen zitten die na honderdduizend jaa...
"Mijn veter ging in de trapper"
Vertellen, luisteren, tekenen en schrijven met nieuwkomers: hoe werkt een taalronde in een taalklas?
Wietske Visser en Merlijn Wentzel
Taalrondes kunnen worden ingezet in alle groepen van het basisonderwijs. In dit artikel beschrijven Wietske Visser en Merlijn Wentzel hoe in nieuwkomersgroepen gewerkt wordt met de taalronde, een methodiek waarin vertellen en schrijven over eigen ervaringen centraal staat.
Poëzie op straat
Anita Middel en Renée Nieuwenstein
In dit project van Stadkamer zoeken Zwolse klassen teksten op straat. Bovenbouwgroep ‘de Slimme Sneeuwuilen’ van Jenaplanschool De Phoenix doet mee met het project in de Zwolse binnenstad.
Suzanne de Leeuw
Suzanne de Leeuw is postdoctoraal onderzoeker bij ROA (Universiteit Maastricht) en Education Lab, en vertelt over het onderzoek dat zij en haar collega’s gedaan hebben naar leervertragingen tijdens de coronapandemie en de meest effectieve aanpakken om opgelopen achterstanden weg te werken.
Sybren Spit
Sybren Spit is post-doc onderzoeker bij de Universiteit van Amsterdam en data-analist bij het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Hij was eerder ook post-doc onderzoeker bij de Universiteit Leiden. Zijn promotie-onderzoek over de rol van bewustzijn en uitleg wanneer kleuters grammaticale regels leren vo...
Illustraties als magneet
Martijn van der Linden
In kinderboeken staan bijna altijd illustraties. Dat is natuurlijk niet voor niets, maar wat is nou precies de rol van illustraties? Martijn van der Linden beschrijft in dit artikel de verschillende functies van illustraties en hoe je die kunt inzetten voor leesbevordering in de klas.
Welkom op rijketeksten.org
Een platform vol prikkelende teksten voor in de les
Britt Libot
In september lanceerde de Taalunie haar nieuwe website rijketeksten.org. Daarop kunnen leerkrachten rijke teksten vinden om hun taal- en zaakvaklessen mee te verrijken. Het doel? Leerlingen prikkelen en motiveren en zo op een originele en duurzame manier aan hun leesvaardigheid werken. In dit artikel gaat Britt Libo...
Moedertaalonderwijs voor meertalige kinderen
Anne van Buul en Gisi Cannizarro
Marta (10 jaar) gaat om de week op zaterdagochtend naar de Poolse School in Eindhoven, waar zij les krijgt in de Poolse taal. Ze leert er lezen en schrijven in haar moedertaal en volgt deze lessen met veel plezier. Naast reguliere basisscholen zijn er – vaak in het weekend of na schooltijd – naar schatting meer dan ...
Nog meer taal!
In deze editie:
- Onze redacteur is enthousiast over...
- Kindertekst van OBS De Notenkraker
- MeerTaal bestaat 10 jaar! - getipte websites
- Oproep!
MeerTaal webinar 10 november 2022
10 jaar taalonderwijs in woord en daad
MeerTaal: 10 jaar taalonderwijs in woord en daad
MeerTaal, het tijdschrift voor taalonderwijs op de basisschool, bestaat dit jaar 10 jaar! Dit jubileum willen we niet ongemerkt voorbij laten gaan. Op 10 november, van 15.00u tot 17.00u, organiseerden wij een (gratis!) online evenement waarbij we met een aantal auteu...
Feest!
Monica Koster
Wij zijn toe aan onze tiende jaargang en dat voelt als een speciale verjaardag. Een mooie aanleiding om terug te blikken, maar ook om nieuwe plannen te maken. Voor het terugblikken ben ik het archief ingedoken en ik was blij verrast: op onze website zijn een boel pareltjes te vinden, die nog steeds actueel en bruikb...
Taaldoelen koppelen aan digitale geletterdheid is vrij eenvoudig
Digitale geletterdheid en taal: een natuurlijke relatie
Martin Klein Tank en Jos Spronk
In onze samenleving zijn technologie en media onmisbaar. Het is dan ook belangrijk om niet alleen geletterd, maar ook om digitaal geletterd te zijn. Daarom is het noodzakelijk dat scholen digitale geletterdheid een vast onderdeel maken van hun curriculum. Steeds meer basisscholen integreren digitale geletterdheid me...
Marieke Lucas Rijneveld
Het taaltalent van
Marieke Lucas Rijneveld (1991) groeide op in Nieuwendijk, in een gereformeerd boerengezin waar hij niet zichzelf kon zijn. Het verlies van een broer had een enorme impact op de relatie met zijn ouders in de basisschoolperiode. In die periode creëerde Rijneveld het fantasievriendje Lucas.
De kracht van poëzie
Gedichten als onderdeel van rijk taalonderwijs
Evelien Burema en Hieke van Til
Een krachtig kenmerk van rijk taalonderwijs is dat kinderen lezen, praten en schrijven over betekenisvolle thema’s. Thema’s worden betekenisvoller voor kinderen als ze die kunnen linken aan eigen ervaringen. Verwoorden en beschrijven van eigen ervaringen kan in verschillende tekstgenres. Poëzie is vaak het laatste w...
Van ‘Kaas’ naar ‘Mag ik hierop reageren?’
Sienney Liu
In januari 2021 heeft corona ons doen besluiten om naar Nederland te verhuizen. Zes maanden later landden we op Schiphol. Kyro, geboren in Hong Kong en opgegroeid in Ho Chi Minh City in Vietnam, sprak op school en thuis voornamelijk Engels. Met Vietnamees-Nederlandse en Chinees-Nederlandse ouders, sprak ze ook een b...
Lesgeven aan vluchtelingenkinderen
"Juf, wanneer gaan we écht iets leren?"
Ingrid van der Kruis
Binnen één jaar zijn we geconfronteerd met twee grote vluchtelingenstromen. In de zomer van 2021 vluchtten duizenden Afghanen voor de machtsovername van de Taliban. Een halfjaar later sloegen in Oekraïne miljoenen mensen op de vlucht voor oorlogsgeweld. De kinderen die uit deze landen naar Nederland komen, hebben re...
Uhhhh... meester, ik moet je wat vertellen!
Kevin Buijs
Het is altijd weer een feestje als een nieuw thema van start gaat. Bij het creëren van taal- en leerrijke hoeken kan ik mezelf helemaal uitleven. Ik vind het zinvol om de kinderen hierbij te betrekken, omdat ze met de meest geweldige ideeën komen. Een plaats waar dit regelmatig gebeurt, is aan de verteltafel. Bij de...
Rijke teksten in de praktijk
Karin Haar en Nina Lathouwers
Langere tijd met leerlingen lezen, schrijven en praten vergroot hun kennis van de wereld en daarmee ook hun begrip van teksten over dat onderwerp. Ook werk je aan duurzame woordenschatontwikkeling van de begrippen en woorden die in je thema aan de orde komen. In deze nieuwe rubriek bieden we je een set van rijke tek...
Groene argumenten
Marc ter Horst
Mijn boek Palmen op de Noordpool is thematitel bij het thema ‘Gi-ga- groen’ van de kinderboekenweek 2022. In dit boek leg ik klimaatverandering uit aan kinderen vanaf 9 jaar.
Dialogische gesprekken met kinderen
Op iedere fles past een dop
Levineke van der Meer en Hermien de Waard
Mooie praktijken staan en vallen met de kwaliteit van de professional. In dit artikel schrijven Levineke van der Meer en Hermien de Waard over hun ontdekkingen tijdens het professionaliseringstraject Spel met Oog voor Dialoog dat zij deden in samenwerking met onderzoekers van de Vrije Universiteit.
Maaike Pulles
Maaike Pulles promoveerde op 9 december 2022 aan de Rijksuniversiteit Groningen op haar onderzoek naar de interactie tussen basisschoolleerlingen tijdens dialogisch lezen.
Nina Sangers
Nina Sangers promoveerde op 30 maart 2022 aan de Universiteit Utrecht met haar onderzoek naar verhalende en stem-elementen in educatieve teksten.
Ga de diepte in!
Integreren en evalueren van informatie voor dieper begrip van een tekst
Nicole Swart en Ilse van Barneveld
Hoewel veel leerlingen op de basisschool goed in staat zijn om geschreven teksten op een oppervlakkig niveau te begrijpen en expliciete informatie uit een tekst te halen, hebben relatief veel van hen moeite om een tekst verdiepend te lezen. Wat houden deze verdiepende vaardigheden in en hoe komen leerlingen juist to...
Eerste hulp bij effectief leesonderwijs
Lezeninhetpo.nl
Bea Ros
Dit voorjaar lanceerden Stichting Lezen en SLO lezeninhetpo.nl: een website met achtergrondinformatie en tips over effectief leesonderwijs. In dit artikel vertellen drie leerkrachten hun ervaringen met de website.
De Taalvriendelijke School
Ellen-Rose Kambel en Emmanuelle Le Pichon
“Ik wil jullie bedanken, want jullie hebben mijn werk veel makkelijker gemaakt.” Twee jaar nadat de St. Janschool in Amsterdam als één van de eerste scholen ter wereld het predikaat ‘Taalvriendelijke School’ ontving, deelde Dieneke Blikslager, adjunct-directeur en leerkracht, haar ervaringen tijdens een van de netwe...
Nog meer taal!
In deze editie:
- Onze redacteur is enthousiast over...
- Kindertekst van Tim
- De liedjesfabriek
- Tip!
Schatkist op zolder
Monica Koster
De afgelopen tijd heb ik, net als de rest van Nederland, flink schoon schip gemaakt op mijn zolder. Tijdens het opruimen vond ik een doos met oude schoolwerkjes uit mijn basisschoolperiode, alweer ettelijke decennia geleden. Dat was genieten! Het waren vooral taal- en knutselwerkjes, wat ik om twee redenen wel snap....
Context is cruciaal!
Hoe je effectief werkt aan woordenschatontwikkeling
Lucienne Rijks, Marianne Verhallen en Anneke Smits
Overal heb je woorden voor nodig. Het belang van een goede woordenschat om deel te kunnen nemen aan het onderwijs wordt door niemand betwist. Hoe zorg je ervoor dat de woordenschat van leerlingen zich voldoende uitbreidt en verdiept? Lucienne Rijks gaat hierover in gesprek met Marianne Verhallen en Anneke Smits.
...
Sinan Can
Het taaltalent van
Sinan Can is journalist en programmamaker. Hij maakt documentaires zoals De verloren kinderen van het Kalifaat en Sinan zoekt de klas van Elias. In deze laatste serie gaat Sinan op zoek naar de Syrische klasgenootjes van Elias die jaren geleden naar Nederland vluchtte vanuit Aleppo. Sinan schreef de boeken Arabische...
Alleen Nederlands in de klas? Nee!
Hoe je thuistalen van leerlingen effectief inzet
Joana Duarte
Elke leerling is meertalig, want iedereen spreekt verschillende talen of taalvarianten. Meertaligheid is een realiteit en een doel in het onderwijs; je kunt er niet omheen. Maar vaak wordt nog de vraag gesteld: alleen Nederlands in de klas, ja of nee? In dit artikel worden best practices van basisscholen besproken d...
Stap voor stap naar effectieve feedback
Praktisch stappenplan voor feedback op schrijfproducten
Monica Koster en Meike Korpershoek
Het kan erg frustrerend zijn als je veel tijd hebt besteed aan het geven van feedback en leerlingen lijken er niet veel van te leren. Hoe geef je feedback waar een leerling echt iets aan heeft? Monica Koster en Meike Korpershoek hebben hiervoor een stappenplan ontwikkeld. Aan de hand van een voorbeeld laten ze zien ...
Chantal van Dijk
Chantal van Dijk promoveerde op 17 september 2021 bij de Radboud Universiteit met haar onderzoek naar tussen-talige invloed bij tweetalige kinderen.