Een leerlijn schrijven met 'peer response'

Op basis van onderzoek is een leerlijn ontwikkeld, waarbij leerlingen elkaar helpen hun teksten systematisch te verbeteren.

Columns

Luisteren op je eigen manier

Ouder vertelt over het luistergedrag van haar zoontje tijdens voorlezen.

Weten

Toekomstbestendig Nederlands taalonderwijs in het buitenland

Omdat 14000 kinderen buiten Nederland en Vlaanderen wekelijks onderwijs in de Nederlandse taal en cultuur volgen heeft de onderwijsorganisatie LanguageOne een eigen curriculum ontwikkeld. De context waarbinnen deze kinderen leven en leren sluit niet aan op bestaande Nederlandse taalmethoden. De nieuwe aanpak mikt op...

Columns

Kistje brieven

Ervaringen van een leraar die een briefwisseling met een van haar leerlingen begint, omdat zijn gedrag wat ongrijpbaar is.

Weten

Nog meer taal!

Aankondiging van de jaarkalender creatief schrijven voor leerjaren 5-8 en de ervaring van een leerling uit groep 2 in beeld en tekst.

Praktijkonderzoek

Het taaltraject

Hoe pabostudenten van hogeschool Saxion in Deventer een-op-een nieuwkomers helpen met hun verwerving van de Nederlandse taal.

Praktijkonderzoek

Ontwikkelschool (J.H. Snijdersschool in Rijswijk ZH) in de kijker

Deze school doet als ontwikkelschool voor het vak Nederlands mee met de ontwikkeling van Curriculum.nu. Een van de leraren van de school beschrijft hoe ze dit traject aangrijpen om binnen het leergebied Nederlands de spelhoeken te verrijken en verdiepen en de kwaliteit van de eigen teksten van de leerlingen te verbe...

Praktijkonderzoek

Taalonderzoek door Rosa Teepe

Promotie aan de Radboud Universiteit (2018) op basis van onderzoek naar de rol van ouderbetrokkenheid in de voorschoolse educatie. Met name het effect van het gezinsgerichte programma VVE Thuis op de woordenschat van peuters is onderzocht en bleek aantoonbaar.

Praktijkonderzoek

Taalonderzoek door Fenna Swart

Promotie aan de Universiteit Utrecht (2018) op basis van onderzoek naar de 'percepties van lerarenopleiders over taal in leren en lesgeven'. Dit leidde tot vijf gebieden waar actie nodig is: taalbewustzijn, actief luisteren, organiseren van interactie, taalondersteuning, verbeteren van taal in leren en lesgeven.

Praktijkonderzoek

Alle Zwolse kinderen leren lezen

In het kader van de rubriek Taalonderwijs in beeld vertellen medewerkers van Stadkamer in Zwolle, de Beste Bibliotheek van Nederland 2018, hoe zij i.s.m. hogeschool Windesheim en de de gemeente Zwolle werk maken van leesbevordering op de (voor)scholen in Zwolle.

Praktijkonderzoek

Taal en W&T

Hoe draagt een lessenserie wetenschap & techniek bij aan de taalvaardigheid van leerlingen? In het kader van een onderzoeksproject leren leraren van leerjaar 6 taalbevorderende en taalondersteunende strategieën toe te passen bij hun w&t-lessen.

Doen

Taal = meer

Opdrachten voor leerlingen: woordentrappen maken, herkennen van stopwoorden, spiegelwoorden, in uitdrukkingen met geen dat woord veranderen in een, woorden die ervaringen oproepen.

Columns

De woonkamerschool

Ervaringen bij een lerares op een school met anderstalige leerlingen in de buurt van Valencia.

Weten

Lezen wordt leuker als je zelf schrijft

Het gedurende een maand of een half jaar wekelijks een kinderboekenschrijver op school inzetten, blijkt stimulerend voor de motivatie om zowel te gaan lezen als zelf te schrijven. Dit artikel beschrijft hoe de Stichting De Schoolschrijver op scholen hiermee aan de slag is.

Redactioneel

Redactioneel

Door Joanneke Prenger.

Weten

Inhoud

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Weten

Taalonderwijs waar je blij van wordt

MeerTaal bestaat vijf jaar! Hoe kun je zo’n feestje beter vieren dan door met elkaar stil te staan bij voorbeelden van taalonderwijs waar je blij van wordt. Daarom hebben de redactieleden voor dit nummer voorbeelden verzameld van taalonderwijs waar ze blij van worden.

Weten

Taal in het nieuwe waarderingskader van de inspectie

Het toezicht van de onderwijsinspectie is veranderd. De onderwijsinspectie heeft niet alleen haar werkwijze gewijzigd, maar ook het waarderingskader waarmee ze de kwaliteit van scholen en de kwaliteitszorg van besturen in kaart brengen. In dit artikel lichten inspecteurs Herman Franssen en Thea Manders enkele onderd...

Weten

Inspiratie uit onderwijsboeken

Tijdens studiedagen of in een vaktijdschrift als MeerTaal, kom je regelmatig titels van boeken tegen waarvan je denkt ‘die zou ik eens moeten gaan lezen’. In de praktijk van alledag komt van het lezen van die mooie titels echter weinig terecht. In dit artikel vertelt Patty Roos, leraar op een basisschool in Amsterda...

Columns

Taaltalent

Het taaltalent van Alex Boogers.

Columns

Column - Begrijpend lezen: willen weten

Column door Anne van Hees.

Columns

Column - Doodgaan

Column door Patty Roos.

Doen

Taal is meer

Spelen met taal door middel van taalspellen voor leerlingen uit de midden- en bovenbouw.

Columns

Column - Lezen is beleven

Column door Lisanne Bos.

Doen

Werken aan taaldoelen? Maak radio!

Leerlingen zelf radio laten maken zodat ze beter te worden in taal. Met die gedachte startte Radio Actief als radiozender een jaar geleden op basisschool De Vijf Hoeven in Tilburg. Nu maken kinderen van groep 5 t/m 8 wekelijks een radioprogramma met als belangrijkste doel: werken aan de eigen taalvaardigheden door d...

Weten

Taalonderwijs in beeld

Taal verrijken met de vele talen in de groep.

Praktijkonderzoek

Taalonderzoek in de praktijk

Chiel van der Veen promoveerde eind 2017 aan de Vrije Universiteit Amsterdam op zijn proefschrift getiteld ‘Dialogic classroom talk in early childhood education’. Brigitte Vugs promoveerde in 2017 aan de Radboud Universiteit met haar onderzoek naar het werkgeheugen van kinderen met taalontwikkelingsstoornissen.

Doen

Taal in de buitenschoolse context

Wat is de kracht van buitenschools leren? Wat kunnen scholen ervan leren en hoe kunnen buitenschoolse partners verbindingen zoeken met taalontwikkeling binnen de klas? Voor dit artikel ging Itie van den Berg met verschillende Groningers uit de onderwijspraktijk en de kinderopvang in gesprek om de mogelijkheden voor ...

Weten

Grammatica is leuk (deel 3 en slot)

In de eerste aflevering hebben we aan de hand van peuterzinnen doenzinnen en zijnzinnen onderscheiden. In het tweede deel gingen we daarop verder en ontdekten dat er verschillende rollen in zo’n zin kunnen voorkomen, waaronder die van de hoofdrolspeler, het onderwerp. In dit laatste deel van de serie over grammatica...

Weten

Taalonderwijs aan nieuwkomers

In Vlaanderen start de meerderheid van de nieuwkomers meteen in een reguliere klas. Ze krijgen vaak wel enkele uren per week les in een apart klasje, maar het grootste deel van de tijd zitten ze samen met Nederlandstalige leeftijdsgenootjes. En dat lukt! Er is echter wel een specifieke aanpak voor nodig.

Weten

Nog meer taal!

Redactioneel

Redactioneel

Door Joanneke Prenger.

Weten

Inhoud

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Weten

Over tweetalig onderwijs in Nederland en daarbuiten

Tweetalig primair onderwijs (tpo) met Engels als tweede onderwijstaal is nieuw in Nederland. In dit artikel gaan de auteurs in op het wetenschappelijk onderzoek naar de effecten en inrichting van tpo, kijken ze over de landsgrenzen en bespreken ze de opkomst van deze nieuwe vorm van onderwijs.

Columns

Taaltalent

Het taaltalent van Claudia de Breij.

Weten

De hardnekkigheid van laaggeletterdheid

In gesprek met Hanneke Wentink, manager Nederlands & communicatie bij Radboud in’to Languages aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.