Welkom
Hartelijk welkom op de website van MeerTaal. MeerTaal is een inspirerend en onafhankelijk tijdschrift over taal in het basisonderwijs. Het richt zich op taaldidactiek in de breedste zin van het woord. MeerTaal biedt een mix van theorie en praktijk, bedoeld voor iedereen die betrokken is bij het primair onderwijs: leraren, taalcoördinatoren, directies en pabo-studenten en -docenten.

Bekijk alle Taal = Meer
Word abonnee
Bekijk hier de optiesRedactie
Neem contact op met de redactie
Het boek van Aimee
Jantien Dhont
Toen mijn zoon Julius acht jaar was (hij is nu vijftien), maakte hij een dinoboek. Een tijdje terug werkte de kleuterklas van mijn dochter Aimee (6 jaar, groep 2) met het thema dino’s. Een mooi moment om haar het boek te laten zien. De dino’s vond ze mooi getekend, maar wat ze veel interessanter vond, was dat je als...

Podcasts in de klas?
Het luisteren naar een podcast als onderdeel van een tekstset
Boukje Toering
Alhoewel het aanbod podcasts voor kinderen in Nederland niet heel groot is, zijn er toch een paar echte parels te vinden. Op de website kinderpodcasts.nl staat een mooie selectie. Zijn deze parels ook in te zetten in ons onderwijs? En hoe kun je dat doen? In dit artikel lees je wat er bekend is over podcasts in het...
_w400_h260_bgtop.jpg)
De kansen van kinderliteratuur
Steven Schilp
Soms overkomt het je gewoon: je leest een nieuw boek voor en je raakt meteen geïnspireerd. Dat overkwam mij toen ik voorlas uit Zeg maar tegen de juf dat ik wat later kom van Bette Westera. De wijze waarop zij een kijkje geeft in het hoofd van Sander, een jongen die geregeld in gesprek is met zijn innerlijke stem en...
_w400_h260_bgtop.jpg)
Eigen-wijs
Langere tijd met leerlingen lezen, schrijven en praten vergroot hun kennis van de wereld en daarmee ook hun begrip van teksten over dat onderwerp. Ook werk je aan duurzame woordenschatontwikkeling van de begrippen en woorden die in je thema aan de orde komen.
Het thema van deze keer is: Eigen-wijs.
Download...
_w400_h260_bgtop.jpg)
Verborgen talenten bij meertalige leerlingen
Anna de Graaf
In Turkije was Selin de beste van haar klas, maar in Nederland, waar ze nu vier maanden woont, lijkt het alsof ze niets meer weet. In Turkije blaakte ze van het zelfvertrouwen, maar nu kost bijna alles haar moeite en maakt ze veel fouten. Daarom kiest ze er liever voor om niets te zeggen. Het is haar beurt om voor t...
_w400_h260_bgtop.jpg)
Laten we het over taal hebben!
Betekenisvol grammaticaonderwijs op de basisschool
Jimmy van Rijt
Op de basisschool moeten leerlingen enig inzicht opdoen in taal: hoe zit taal in elkaar, hoe verandert taal en hoe kun je reflecteren op
taalgebruik? Om deze taalbeschouwingsvaardigheden te ontwikkelen, is grammaticaonderwijs onontbeerlijk, maar dan niet op de traditionele
manier. Jimmy van Rijt en Peter de Swart ...
_w400_h260_bgtop.jpg)
Meertaal Doen!
Anneleen Mulder en Hieke van Til
In de conceptkerndoelen is veel aandacht voor productieve taalvaardigheid. En terecht: kinderen
worden taalvaardiger door te lezen en te luisteren én door zelf te spreken en te schrijven. In
deze rubriek geven we praktische voorbeelden, aansluitend bij de nieuwe conceptkerndoelen.
Het thema van deze keer is Sp...

Lezende leerkrachten maken lezende leerlingen
Evelien Burema
Dit motto is de drijfveer achter ons leesoffensief op de Marnix Academie in Utrecht. Geïnspireerd door de leescirkel van Aidan Chambers helpen wij studenten bij het selecteren van de juiste boeken door boekpromoties als start van ieder taalcollege. Ook hebben we een Fantastische 50 tiplijst met boeken waarvan studen...

Anouk ten Peze
promoveerde op 2 februari 2024 aan de Universiteit van Amsterdam op haar onderzoek naar creatief schrijven in het voortgezet onderwijs.
_w400_h260_bgtop.jpg)
Taal verbinden aan alle vakken
Inzichten uit de neurolinguïstiek komen in elke les van pas
Sander Scholten
Taalgericht vakonderwijs wérkt, dat weten we. Maar waarom eigenlijk? Dat hangt samen met hoe onze hersenen werken. In dit artikel gaan
Sander Scholten en Willemijn Zwart met elkaar in gesprek en laten ze zien hoe je neurolinguïstische inzichten kunt toepassen in je lessen.
_w400_h260_bgtop.jpg)
Juf, gaan we vandaag weer aan de slag met Anne Frank?
Onderzoekend leesonderwijs in het speciaal basisonderwijs
Leonie Takens
Tijdens eerdere stages merkte Leonie Takens dat leerlingen niet altijd gemotiveerd waren om te lezen. Ook in haar LIO-klas op het speciaal basisonderwijs viel dit op. In dit artikel beschrijft ze hoe ze onderzoekend leesonderwijs heeft ingezet om de leesmotivatie te verhogen in haar SBO-klas.

In de onderbouw aan de slag met Net goed!
Tjibbe Veldkamp
Het grappige monsterverhaal Net goed! gaat over drie grote, woeste monsters met smerige smoelen, en een slecht humeur, die drie kleine monsters willen plagen. Maar dan schieten de woorden in het boek op hun eigen wijze te hulp en leren de woeste monsters een lesje. De woeste monsters weten niet goed hoe zij hiermee ...

Nog meer taal!
In deze editie:
- Onze redacteur is enthousiast over...
- Thema's en Taal, handboek voor leerkrachten van Bea Pompert.
- Samen in één wereld: kindertekst van Haya over haar reis van Saudi-Arabië naar Nederland.

Petje af voor de leerkracht
Monica Koster
De schoolvakantie nadert. Ook dit schooljaar was er weer veel te doen over de kwaliteit van het onderwijs. De leesvaardigheid, schrijfvaardigheid en mondelinge taalvaardigheid van de leerlingen gaan achteruit, leerlingen lezen überhaupt geen (Nederlandse) boeken meer, enzovoort, enzovoort. Het onderwijs krijgt de sc...
Steeds beter kunnen, willen en durven spreken
Mondeling taalvaardiger door formatief handelen
Dominique Sluijsmans
Het is belangrijk dat leerlingen al op jonge leeftijd leren zichzelf uit te drukken in verschillende situaties. Maar hoe doe je dat zo dat alle leerlingen daarin succes en plezier ervaren? In dit artikel bieden we handvatten hoe formatief handelen als didactisch proces kan bijdragen aan de ontwikkeling van mondeling...
_w400_h260_bgtop.jpg)
Joost Klein
Het taaltalent van ...
Joost Klein houdt niet van etiketten en ziet zichzelf als kunstenaar die taal, muziek en performances combineert. Hij rapt, schrijft zijn eigen teksten en is auteur van het boek Albino. In 2019, op 22-jarige leeftijd, werd Joost gevraagd een verhaal voor het Boekenweekgeschenk voor jongeren te schrijven. Zijn talent...

Spelend wijzer over leesbevordering
Leesroute helpt leerkrachten op weg
Annemarie Terhell
Met Leesroute kunnen leerkrachten op een speelse manier nadenken over hoe ze de leesmotivatie van hun leerlingen kunnen vergoten. Het bordspel is ontwikkeld voor teams die zich aansluiten bij de Bibliotheek op school en heeft als doel leerlingen verder te helpen in hun leesontwikkeling. ‘Als leerkracht schep je de v...
_w400_h260_bgtop.jpg)
Op zoek naar het juiste boek
Hannah Jansen
Mijn zoon zit in groep 4, maar leest op niveau E7. Hij is een echte lezer en houdt (net als ik!) van voorlezen. We hebben de verhalen van Roald Dahl verslonden, alle Dolfje Weerwolfjes er doorheen gegriezeld en we hebben genoten van Pluk van de Petteflet, de Gorgels en Juf Braaksel. Als we bij de bibliotheek zijn en...
_w400_h260_bgtop.jpg)
Jong geleerd is oud gedaan
Een lessenserie schrijven voor groep 1, 2 en 3.
Jantien Dhont
Worden leerlingen later betere schrijvers als ze al vroeg allerlei tekstsoorten leren schrijven? Zeer zeker! Sterker nog, ook de motivatie om te leren lezen neemt toe. In dit artikel laten Jantien Dhont en Mariëtte Hoogeveen aan de hand van de lessenserie Schrijven met peer response en instructie in genre-kennis zie...
_w400_h260_bgtop.jpg)
Het leesvirus verspreidt zich
Cathelijne Anten
Ik hield altijd al van lezen, maar in coronatijd begon ik nog veel meer te lezen. Lezen is leuk, ontspannend, belangrijk, fijn. Het hoort bij je vak als leraar, toch? Via Mirjam Snel van GoedLeesonderwijs.nl kwam ik in een online kinderboekenleesclub terecht. Het was geweldig om samen kinderboeken te lezen en te bes...

Toekomstdromen
Langere tijd met leerlingen lezen, schrijven en praten rondom een thema vergroot hun kennis en begrip van de wereld. Ook werk je aan duurzame woordenschatontwikkeling van de begrippen en woorden die in het thema aan de orde komen.
Het thema van deze keer is: Toekomstdromen.
Download de pdf bovenaan de pagina...

De kracht van het eigen verhaal
Joan Windzak
Virginia, geschreven door Ida Does, is het verhaal van een jonge vrouw die op Aruba in slavernij is geboren. Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van Virginia, zij kwam regelmatig in verzet en werd meerdere malen hardhandig gestraft. Uiteindelijk werd ze verkocht en moest ze naar een nieuwe eigenaar op C...
_w400_h260_bgtop.jpg)
Een goed boek als krachtlijm
Thematisch werken met Lampje
Patty Roos
Het is augustus en 20 kinderen starten met groep 5. Een nieuwe juf, een nieuw lokaal, de muren zijn nog kaal. De meeste van deze kinderen lezen niet graag zelfstandig en zitten nog niet op E4, een enkeling is al iets verder. Toch kiest leerkracht Patty Roos voor het boek Lampje als de krachtlijm die alles verbindt i...
_w400_h260_bgtop.jpg)
Topografie met teksten
Meertaal Doen!
In de conceptkerndoelen is veel aandacht voor productieve taalvaardigheid. En terecht: kinderen worden taalvaardiger door te lezen en te luisteren én door zelf te spreken en te schrijven. In deze rubriek geven we praktische voorbeelden, aansluitend bij de nieuwe conceptkerndoelen.
Het thema van deze keer is Topo...
_w400_h260_bgtop.jpg)
Lieke Holdinga
Lieke Holdinga promoveerde op 17 november 2023 aan de Universiteit van Amsterdam met haar onderzoek naar effectieve benaderingen om leerlingen goede teksten te leren schrijven binnen elk vak.

Silke Vanparys
Silke Vanparys promoveerde op 20 oktober 2023 aan Universiteit Gent op haar onderzoek naar de effecten van interactief voorlezen aan het begin van het lager onderwijs (eerste en tweede leerjaar, groep 3 en 4).
_w400_h260_bgtop.jpg)
De Taalcoördinator werkt
De opleiding in beweging
Evelien Burema
Wat is de rol van een taalcoördinator en hoe bereidt de opleiding voor taalcoördinator je voor op deze rol? Evelien Burema gaat hierover in gesprek met opleidingsdocenten Helga van de Ven en Veronique Damoiseaux en met vers afgestudeerde taalcoördinator Annemarie Vervoorn.
_w400_h260_bgtop.jpg)
Welk blauw schip bedoel je?
Gespreksvaardigheid oefenen met virtual reality
Rianne de Wit
Mondelinge taalvaardigheid is belangrijk voor het schoolsucces van leerlingen, maar in het speciaal basisonderwijs (sbo) bereikt maar 41 procent van de leerlingen niveau 1F voor het onderdeel ‘gesprekken voeren’. Rianne de Wit laat zien hoe je met een digitaal schermspel meer doelgerichte oefenmomenten kunt creëren ...
_w400_h260_bgtop.jpg)
Praten met stille kinderen
Hanneke Pot
Uzeir, als ik dit blok in het water gooi, wat gebeurt er dan?’ Uzeir, die naar buiten kijkt, schrikt op, maar antwoordt niet.

Nog meer taal!
In deze editie:
- Onze redacteur is enthousiast over...
- Kindertekst van Kyra en Zara over het schoolplein
- Concepkerndoelen burgerschap en digitale geleterdheid.

Nieuwe kerndoelen en nog meer nieuws
Monica Koster
28 september was een heugelijke dag voor het taalonderwijs. Mogelijk is het je ontgaan, want het was geen voorpaginanieuws in de landelijke pers, maar het was de dag dat de nagelfonkelnieuwe geactualiseerde conceptkerndoelen voor Nederlands werden aangeboden aan demissionair minister Mariëlle Paul. Deze conceptkernd...
_w400_h260_bgtop.jpg)
Rijk, betekenisvol en samenhangend
Leraren aan het woord over de conceptkerndoelen
Joanneke Prenger
Ze zijn nu voor iedereen beschikbaar: de conceptkerndoelen van het leergebied Nederlands. Wat vindt het onderwijsveld van deze doelen? Zijn ze bruikbaar om je taalonderwijs mee vorm te geven? In dit artikel vertelt Linda Vaessen uit het kerndoelenteam over haar ambities in dit traject, en geven Joke Scheffer, Diana ...
_w400_h260_bgtop.jpg)
Soraya Riem
Het taaltalent van ...
Een heel leven is Soraya al een enthousiaste verhalenverteller. Dit verteltalent herkennen meer dan 200.000 mensen die diens kookvlogs, zoals Broodje bouwen, volgen en de lezers van het kookboek Gruwelijk Lekker dat de Bestseller 60 haalde. Veel jongeren worden aangesproken door het verteltalent van Soraya in diens ...
_w400_h260_bgtop.jpg)
Zicht op leesbegrip
Anneleen Mulder
De huidige leestoetsen geven te weinig zicht op de leesontwikkeling van kinderen. Hoe weet je of een kind begrijpt wat hij leest? En wat een volgend stapje is in zijn ontwikkeling? Op welke manier kunnen we leesontwikkeling wel in beeld krijgen? In dit artikel lees je de inzichten van enkele Brabantse scholen.
_w400_h260_bgtop.jpg)
Is schrijven een feest?
Carla Pelkmans
Mijn zoon Teun is 6 jaar en kleurt, krabbelt, tekent. Boekjes vol. Dit doet hij thuis, op school, bij opa en oma, in zijn eentje of samen met zijn grote zus. Hele verhalen komen op papier. Opperste concentratie als hij bezig is. Schriftjes worden volgeschreven en hij leest voor aan ieder die het horen wil. Leren sch...
_w400_h260_bgtop.jpg)
Van alle talen thuis
Een meertalige boekencollectie aanschaffen en gebruiken op school
Toos van den Beuken en Anne van Buul
Kindcentrum Rijpelberg in Helmond heeft een zogenaamde Taalvriendelijke Bibliotheek: een op maat gemaakte meertalige boekencollectie als onderdeel van de Bibliotheek op school, die werd samengesteld, geïnstalleerd en gepresenteerd door de leesmediacoach van Bibliotheek Helmond-Peel. Wat beweegt een school om anderst...