Welkom

Hartelijk welkom op de website van MeerTaal. MeerTaal is een inspirerend en onafhankelijk tijdschrift over taal in het basisonderwijs. Het richt zich op taaldidactiek in de breedste zin van het woord. MeerTaal biedt een mix van theorie en praktijk, bedoeld voor iedereen die betrokken is bij het primair onderwijs: leraren, taalcoördinatoren, directies en pabo-studenten en -docenten.

Bekijk alle Taal = Meer

Word abonnee

Bekijk hier de opties

Redactie

Neem contact op met de redactie
Praktijkonderzoek

Taalonderzoek in de praktijk

Eva van de Sande is gepromoveerd aan de Radboud Universiteit op de rol van executieve functies voor het leren lezen. Zij onderzocht interventies om het zelfsturend leervermogen van kleuters te ondersteunen tijdens oefeningen in beginnende geletterdheid.

Columns

“Readers make readers, non-readers make non-readers”

Column door Peter van Duijvenboden van Stichting Lezen.

Weten

Nieuwsgierigheid belonen?

Elke leraar kent het: Je wil graag een talige activiteit organiseren voor een kleiner groepje leerlingen, je bent echter nog maar pas begonnen, en daar komen de eerste kleuters al over het muurtje piepen. “Wat zijn jullie aan het doen? Ik wil meedoen!” Vaak verzoeken we de kleuters dan meteen om zich terug aan hun t...

Doen

Koffer vol woorden

Poëzie voor midden- en bovenbouw.

Doen

Nog meer taal!

Redactioneel

Redactioneel

Door Joanneke Prenger.

Weten

Inhoud

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Weten

Kern en keuze: het taalonderwijs in 2032

Staatssecretaris Sander Dekker lanceerde in februari 2015 het Platform Onderwijs2032. Deze lancering vormde de start van de dialoogfase waarin het Platform een open maatschappelijke dialoog aanging met het veld met o.a. vele brainstormsessies tot gevolg. In dit artikel bespreken de auteurs de opbrengst van de discus...

Columns

Taaltalent

Het taaltalent van Pieter Derks.

Weten

Spel in de 21e eeuw

Spelend onderzoekend leren zorgt ervoor dat kennis en vaardigheden die in onze eeuw van belang zijn, voor jonge kinderen betekenis krijgen. In dit artikel wordt helder hoe onderbouwleraren spelverhalen kunnen opbouwen waarbinnen ruim aandacht is voor het ontwikkelen van deze actuele 21e-eeuwse vaardigheden.

Weten

Taalonderwijs in beeld

De kinderen van groep 7 van basisschool De Gerardus Majella in Broekland werken aan de woordenschatontwikkeling met de taalmethode Taal op Maat.

Columns

Column - De mobiele massage-service

Column door Patty Roos.

Praktijkonderzoek

Taalonderzoek in de praktijk

Evita van de Groep studeerde aan de pabo van de Christelijke Hogeschool Ede. Ze deed onderzoek naar effectief leren met cognitieve strategieën. Ze maakte daarbij gebruik van de MatriXmethode.

Weten

De jonge journalist

Om een verhaal op een goede manier te schrijven, of een goed verslag te maken, moeten kinderen zich specifieke kennis en vaardigheden eigen maken. Het gebruik van apps bij het maken van verhalen maakt het voor kinderen vaak nog aantrekkelijker. De auteurs gaan in op de vele mogelijkheden die de diverse apps bieden e...

Weten

IPC en taal

Als een school het eigen onderwijs typeert als great learning, great teaching, great fun dan is de kans groot dat zij daar werken met het International Primary Curriculum (IPC), een integraal, thematisch en creatief curriculum. In Nederland zijn dat inmiddels zo’n 140 basisscholen. In dit artikel gaan we op een van ...

Weten

Betogende teksten schrijven

In dit artikel geven de auteurs een voorbeeld van een les betogend schrijven. Leerlingen worden daarbij verleid niet alleen hun eigen standpunt te beargumenteren, maar ook na te denken over mogelijke tegenargumenten. Daarmee oefenen ze democratische vaardigheden als denken, respecteren en zich verplaatsen in een ander.

Doen

Poëzie

Poëzie stimuleert moeiteloos verschillende 21e-eeuwse vaardigheden: gedichten schrijven en bespreken nodigt uit tot creativiteit en samenwerken en doet ook een beroep op sociale en culturele vaardigheden van leerlingen. In de volgende lessuggesties bekijken de kinderen met nieuwsgierige ogen de wereld om hen heen en...

Weten

Nog meer taal!

Redactioneel

Redactioneel

Door Joanneke Prenger.

Weten

Inhoud

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Weten

Verhalend Ontwerpen in groep 6/7/8

Bij Verhalend Ontwerpen zijn leerlingen op een natuurlijke manier voortdurend bezig met taal-, lees- en rekenonderwijs, terwijl het hoofdthema wereldoriënterend kan zijn. Bij een Verhalend Ontwerp lijken de leerlingen alles zelf te doen, is er een betekenisvolle werkelijkheid, helpt de leraar de leerlingen leren en ...

Weten

Taaltalent

Het taal- en rekentalent van Ionica Smeets.

Weten

Drijven en zinken

In het lectoraat ‘Wetenschap en Techniek in het Onderwijs’ van Saxion worden taalgerichte lessen voor wetenschap en techniek ontworpen en beproefd. In dit artikel laten de auteurs aan de hand van een uitgewerkte lessenserie over drijven en zinken zien hoe leraren zelf lessen kunnen ontwerpen waarin zowel aandacht is...

Weten

‘‘Eén plus één is twee’’: Rekenen op taal

Het Behavioural Science Institute van de Radboud Universiteit heeft zich de afgelopen jaren bezig gehouden met de vraag in welke mate de ontwikkeling van rekenvaardigheid afhankelijk is van taalvaardigheid en wat de invloed is van ouders op de ontwikkeling van het rekenen in de onderbouw van het primair onderwijs. I...

Weten

Rekenen met woorden

Woorden kun je bekijken alsof het getallen zijn. In dit artikel laat de auteur zien dat je ook met woorden allerlei ‘rekenbewerkingen’ kunt uitvoeren: verdubbelen, optellen en vermenigvuldigen. Daarmee laat hij zien hoe taalbeschouwingslessen nieuwsgierigheid kunnen wekken en kunnen uitdagen tot onderzoek.

Doen

Taalonderwijs in beeld

Van start tot finish volgen we hoe de kinderen van groep 6 van KBS de Achthoek in Amsterdam binnen het thema Dieren aan hun werkstukken werken. Een enthousiasmerende activiteit waarbij verschillende vakken met elkaar geïntegreerd worden.

Weten

Rekenen in de taalronde

De taalronde (zie kader) is ontwikkeld om de taalontwikkeling van kinderen te stimuleren. Regelmatig komen in taalrondes rekenkundige begrippen en vraagstukken voorbij. Vaak gebeurt dat spontaan, maar je kunt als leraar ook bewust geschikte onderwerpen kiezen om kinderen gemotiveerd aan het rekenen te krijgen. Aan d...

Praktijkonderzoek

Taalonderzoek in de praktijk

Helen Reed is gepromoveerd aan de Vrije Universiteit Amsterdam op het onderwerp: Wiskundig denken, leren en presteren. Ze heeft o.a. onderzoek gedaan naar het stimuleren van het causaal redeneren bij kleuters.

Weten

Wiskundetaal: symbolen, begrippen en betekenissen

Taal en rekenen-wiskunde hebben veel gemeen. In beide vakken worden symbolen gecombineerd tot betekenisvolle eenheden: lettertekens tot woorden en cijfersymbolen tot getallen. Woorden vormen samen zinnen en getallen gecombineerd met bewerkingstekens vormen ‘rekenzinnen’. Maar wiskundetaal heeft ook verschillende eig...

Doen

Poëzie - Cijfergedichten

Poëzie is meer dan alleen taal. In de vorm en de inhoud van gedichten spelen ook getallen vaak een rol. Gebruik deze lessuggesties om met leerlingen uit de middenbouw met getallen in gedichten aan de slag te gaan.

Weten

Nog meer taal!

Weten

Inhoud

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Redactioneel

Redactioneel

Door Joanneke Prenger.

Doen

Meer kennis, meer inzicht, meer taal

Wilt u uw zaakvaklessen uitdagender maken? Voer dan taaldenkgesprekken met uw leerlingen. Daarmee slaat u twee vliegen in een klap: u werkt aan zaakvakdoelen én aan taalontwikkeling. In ontwerponderzoek is een onderbouwde, samenhangende didactiek ontwikkeld die in de praktijk uitvoerbaar is én toepasbaar is in alle ...

Weten

Nieuwe methoden aanvankelijk lezen

Sinds het schooljaar 2014/15 zijn er twee nieuwe methoden voor aanvankelijk lezen op de markt: Veilig Leren Lezen Kim-versie en Lijn 3. In dit artikel bespreken de auteurs de vernieuwingen in de didactiek van de leerlijnen technisch lezen en spelling met de onderdelen aanleren van de letters, woordlezen en spelling....

Weten

Hé, ik schrijf graag!

Wie schrijven louter evalueert aan de hand van toetsen of het verbeteren van schrijfproducten, krijgt slechts een beperkt zicht op de schrijfcompetenties van leerlingen. In dit artikel tonen de auteurs de kracht van een schrijfportfolio aan. Zij kaderen het portfolio binnen een visie op breed evalueren en binnen een...