Weten

In ondernemend leren krijgt taal waarde

Draagt ondernemend leren bij aan de taalontwikkeling van kinderen? We zien dat kinderen hun eigen maatstaven ten aanzien van taal gaan opschroeven vanuit hun verantwoordelijkheden voor hun kinderbedrijf. Ze besteden meer tijd aan taal en leggen de lat hoger.

Weten

Gedicht

Joanne Hoekstra is 17 jaar oud en dicht al sinds haar dertiende.

Doen

Nog meer taal!

Weten

Actief meedenken tijdens interactief voorlezen

Interactief voorlezen is niet alleen een leuke manier om kinderen actief te laten meedoen tijdens voorlezen, maar is ook nog eens goed voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Interactief voorlezen kent echter vele gezichten. In dit artikel laten we zien waarom en hoe interactief voorlezen ingezet kan worden om acti...

Weten

De taalles als taallab

Op weg naar een uitdagende invulling van de taalles.

Doen

Taaltegels

Taalonderwijs in beeld.

Weten

Schrijven in het hart van het taalonderwijs

Kinderen uit groep 3 kun je geen groter plezier doen dan hen schrijftaakjes te geven en vervolgens te bewonderen wat ze geschreven hebben. Jammer genoeg gaat die motivatie voor schrijven in de loop van de jaren snel achteruit. Veel leraren zijn ontevreden met de schrijfproducten van hun leerlingen, maar ook met de k...

Praktijkonderzoek

Taalonderzoek in de praktijk

PABO-student Nelissa Memelink over de integratie van woordenschat bij de zaakvakken.